Follow us on...
 
 
 

Login

User Name/E-mail:

Parola:





 
 
 
 
 

Parteneri

 
 
 
 
 

Cautare



advanced search
 
 
 

Istoria CITROEN - Mostenirea

 

Primele automobile (1918-1924)


Creatorii de masini deja bateau la usa lui, mai intai au fost inginerii de la Panhard, Artauld si Dufresne , care au venit inca de la inceputul lui 1917 cu un design Panhard pentru un motor de 3L cu 16 cp, avand 4 cilindrii pe care au incercat sa o vanda lui Citroen. Citroen il avea pe Georges Haardt pentru a reorganiza sistemul de productie cu scopul de a realiza masini, in timp ce el evalua produsul celor doi.

A construit 3 prototipuri modificate dupa design-ul celor de la Panhard, pe care le-a testat o lunga perioada si in niste conditii grele, dar totusi instinctul sau de parior ii spune ca nu asta e masina care va face celebra fabrica sa. Dorea ceva mai mic, mai simplu, si mai frumos pentru a lovi piata frantuzeasca si bineinteles pentru buzunarul sau. Dar prea speriat pentru a incerca ceva cu masinile prototip le-a vandut prietenului sau Gabriel Voisin. Apoi Artauld si Dufresne s-au dus la Voisin. Dupa spusele acestuia, cei doi au stat destul timp cu Voisin incat sa puna mana pe planurile masinii sale de curse , dupa care cei doi au plecat catre Peugeot. Peugeot au luat planurile si au construit o masina de cursa care l-a invins pe Voison fara drept de apel, intr-un Grand Prix francez, spre dezgustul lui Voison.

Intre timp la fabrica de angrenaje, Citroen se apropia de ceea ce isi dorise. In timpul serviciului militar, el a fost foarte impresionat de un ofiter aflat in Serviciul tehnic al armatei, Jules Salomon. Inainte de a fi recrutat, Salomon proiectase un motor mic in 4 cilindrii pentru compania Le Zebre, iar Citroen a realizat ca asta este tipul de masina de care are nevoie. L-a contactat pe Salomon si l-a convins sa plece de la Le Zebre si sa proiecteze un design pentru noua masina Citroen, numita desigur Type A. Cand a aparut automobilul pe 28 Mai 1919 semana foarte mult cu proeictul lui Salomon.

Motorul sau de 4 cilindrii care dezvolta 18 cai la 2100 rpm era simplu si destul de fiabil avand: capetele de la cilindrii detasabile, motorul, ambreiajul si cutia de viteze in acelasi compartiment, suspensia eliptica pe fata, iar pe spate eliptica dublu etajata, iar greutatea totala a masinii era de doar 900 de kg. Multumita acestor lucruri si motorului compact, era foarte economica, putand parcurge distante mari cu putin combustibil, avand o viteza maxima de 40 mile pe ora. Aceasta masina cu rotile sale cu discuri presate din otel inventate de Michelin in 1914 putea duce si o roata de rezerva in versiunea standard.

Nu era nimic neobisnuit in designul masinii sau motorizarea, dar ceea ce a impresionat este puterea lui Citroen de a exploata productia in masa. In dotarile standard veneau multe optionale incat era foarte usor de adaugat ceva aflat pe stoc, decat in a pune ceva unic pe masina, iar pretul preconizat era de 7250 de franci. Ce este intelligent creat reprezinta cat de usor se putea schimba caroseria masinii, clientul avand puterea de a decide tipul de masina: 3-4 locuri fara plafon, un sedan cu 3 locuri, un coupe de ville, sau o masina de marfa foarte usoara.

Citroen a pregatit productia intr-un timp record. Avea nevoie sa vanda suficiente masini pentru a avea un profit avand in vedere pretul foarte scazut de vanzare. In mai putin de un an, masina find atat de atractiva, 16.000 de precomenzi fusesera facute incat targetul de 30.000 de masini fusese depasit pana sa iasa masinile din fabrica. Totusi lucrurile se miscau prea repede si Andre realizeaza ca nu are suficient echipament.

In plus fata de probleme initiale financiare, Citroen a sugerat in disperare o colabroare cu Henry Ford, dar acesta l-a refuzat. Masinile erau mult mai complexe decat angrenajele sale sau de cat munitia pe care o fabrica, iar noul design si fabrica erau total diferite fata de ce facea la Mors. Punandu-si un target de o suta de masini pe zi, el s-a multumit intr-un sfarsit cu doar 30, o cifra mult peste concurenta sa si capacitatile lor de fabricatie. Iar ca un rezultat pretul a urcat la 12.500 de franci, chiar si la acest nivel un adevarat chilipir. In jur de 25.000 de masini Type A au fost construite pana la lansarea unui nou model.

Type B avea un motor un pic mai performant, avand 2 cai in plus fata de Type A, si adaugand inca 4 mile la viteza maxima, precum si o noua caroserie, faceau ca acest nou model sa iasa de pe portile fabricii Citroen. Pana la acest model strategia ingenioasa de marketing, ii adusese lui Citroen numai beneficii, ea find gandita cu saptamani inainte de lansarea Type A, iar productia in masa adusese cereri mari, care cu greu puteau fi indeplinite. Emblema Citroen cu cele 2 sageti, emblema care se pastreaza si astazi era intr-o mare ascensiune. Deja in 1922 munca sa reusise sa depaseasca cu mult previziunile, el reusind sa scoata de pe poarta fabricii mai bine de 300 de masini pe zi, si aproape 100.000 de masini Type B fusesera vandute in doar 5 ani.

Deja Andre Citroen invatase destul despre productia in masa, iar un lucru pe care il stia si pe care compania il aplica este costul mic adaugarii unor noi componente pe masina decat sa creeze un model nou.

Totusi noi modele apareau la un timp. Inca de la inceputul lui 1921, Citroen Type C isi facea aparitia. Cum Type B incepuse ascensiunea catre ceva mai mare mai puternic si mai greu, noul model este o reintoarcere la simplu si mic: micul motor de 856 cc avand 11 cp, intr-o caroserie de 2 locuri, capabil de o viteza maxima de 40 de mile pe ora isi face aparitia. Acesta era denumit Caddy, un atac la masinile consacrate cu 2 locuri, dar care totusi nu reuseste sa se impuna sau sa impresioneze, find retras dupa doar 12 luni, dar nu inainte ca de a i se puna o noua caroserie pentru a crea C 3 Cloverleaf.

Aceasta este masina din care se nasc legende, arata bine, avea propriul sau caracter si chiar daca nu avea performante marete, era dur, fiabil si intr-un mod indiscutabil era foarte la moda. Chiar daca pretul era destul de bun, Cloverleaf ca si alte modele din gama C, a avut de suferit din cauza propriului success. Atat de sofisticata devenise productia incat costul unei masini din clasa B era un pic mai mare decat clasa C, incat profitul si cererea au determinat ca pana in 1925 clasa C sa dispara.