Follow us on...
 
 
 

Login

User Name/E-mail:

Parola:





 
 
 
 
 

Parteneri

 
 
 
 
 

Cautare



advanced search
 
 
 

Istoria CITROEN - Mostenirea

 

Decada inovatilor (1924-1933)


In sase ani, Andre Citroen s-a descurcat fenomenal in industria auto, chiar preluand in 1925 compania Mors. Dar urmatorul model, Type B 14, a fost cel care a depasit orice asteptari. Acesta a fost ultimul design pe care Salomon l-a facut pentru companie inainte de a pleca la Lucien Rosengart, un alt director al Citroen care please in 1927 pentru a petrecere un an alaturi de Peugeot , inainte de a ajunge sa isi deschida un atelier unde sa produca Austin Seven sub licenta franceza. Dar plecarea lui Salomon a fost ca un cadou.

Folosind acelasi motor tip A, acum cilindreea masinii era facuta pentru o durata si mai mare de viata, cu 22 de cp la 2300 rpm, avand o caroserie in 4 usi acoperita. Intr-un final avea sa apara in mai multe caroserii: B14 sedan, B15 transport marfa,, B14 F cu servo-frana si B14 G care isi facea debutul in 1928. In acest moment Citroen produce peste 400 de masini pe zi , o cifra enroma la acea data, iar datorita usurintei cu care se putea schimba o caroserie, se gasesc deja 28 de noi tipuri de selectie. Pana acum Citroen avea 35.000 de mii de anagajati cu fabrici in 11 tari.

Pana la acest moment, Andre Citroen avea 2 realizari in industria auto: construise o masina de foarte mare success care se vindea bine, cu un design interesant, dar conventionala produsa intr-un numar foarte mare. De acum, Andre se pegatea sa adauge al treilea ingrendient la formula Citroen: idei noi de inginerie si originalitate mai mare in design-ul masinilor, care aveau sa se produca in masa, dar la un alt nivel, incercand mentinerea unui model cat mai longeviv.

Primele semne ale noii abordari au aparut cu modele C 4 si C 6, modele aparute in 1928 la salonul de la Paris. Acestea foloseau motoare similare de 4 si 6 cilindrii, derivate din modelul A. Cel de 4 cilindrii avea 1628 cc cu 30 de cp la 3000 rpm, iar cel de 6 cilindrii avea 2422 cc si 42 de cp la 3000 rpm. Cilindrii erau amplasati intr-un singur bloc avand un cap de cilindru.

Fiecare model avea o versiune scurta si una lunga, cu instrumente de bord mai rezistente si un confort mai mare. In 1931 ambele modele au fost imbunatatite, iar C 4 a devenit C 4 G, cu un motor un pic imbunatatit, cu o suspensie fata mai buna care putea suporta o caroserie integrata dintr-o bucata. C 6 a primit aceleasi imbunatatiti, dar vestea cea buna a venit dupa excursia lui Andre in SUA . Acolo a intalnit un inginer francez Lemaire care creease pentru Chrysler un motor cu vibratii scazute . Citroen a cumparat drepturile de la Chrysler, cheltuind sume uriase., iar Lemaire vine alaturi de Andre la fabrica sa.

Seria C a avut un mare success commercial, un total de 360.000 de masini find vandute pana la sfarsitul lui Octombrie 1932. Dar potentialul pentru dezvolare era scazut, asa ca Andre a luat-o de la inceput, proiectand un nou model. La salonul auto de la Paris din 1932, succesorul noii game se va numi Rosalies, nume dat dupa Petite Rosalie, care petrecuse 134 de zile pe pista de incercari, totalizand peste 200.000 de mile cu o viteza medie de 57,8 mile pe ora. Inca o data aceste masini, erau o serie nu doar un singur model: cel mai mic 8 A, folosea un motor de marimi apropiate ca Type B dar avand 32 de cp la 3200 rpm. A urmat 10 A , folosind motorul de pe C 4 si 15A, folosind motorul de pe C 6.

Caroseriile erau mai bune si mai simple, avand 4 variante: caroseria mica pentru 8A si 10A, o dimnsiune intermediara, optionala la 10A si doua dimensiuni mari pentru 15A. Imbunatari tehnice au fost adaugate dupa un an, 8A avand o suspensie cu bara ed torsiune, adaptata doi ani mai tarziu pentru 10A si amandoua atat 10A cat si 15A prezentau un sistem cu o “roata libera” , sistem preluat de la Studebaker si care de altfel find foarte costisitor.

Totusi lipsea ceva din reteta Citroen. Masinile sale erau foarte placute si bine facute, iar proprietarii foarte mandrii, dar totusi nimic special care sa aprinda imaginatia lumii. Chiar daca intelegea avantajele si dezavantajele productiei in masa mai bine decat oricine, el nu realiza cu exactitate ca pentru a impresiona, fiecare model trebuia sa fie diferit si altfel tehnologizat pentru a nu parea demodat din start. Ce avea nevoie era o masina atat de inedita si atractiva, incat cumparatorii sa nu-si dea seama ca este fabricata acum 5 , 10 sau chiar 20 de ani.