Follow us on...
 
 
 

Login

User Name/E-mail:

Parola:





 
 
 
 
 

Parteneri

 
 
 
 
 

Cautare



advanced search
 
 
 

Istoria CITROEN - Mostenirea

 

Dupa razboi si modelul 2CV (1945-1955)

Razboiul se terminase si productia a inceput din nou 7 ani mai tarziu in 1947, ca si cum nimic nu s-ar fi intamplat, cu versiunea 11BL Perfo prezentata in 1938. Imediat a urmat 15 6 D, bazat pe prototipul 15 6 G prezentat in 1938. Acesta folosea acelasi motor folosit si pe 7 S, acum avand 3L, dar amplasat in partea dreapta nu in stanga ca pana acum. Dupa acesta lansare au fost modificari ca si pana acuma: un interior redesenat in 1950, un bord nou in 1951, o noua capota in 1952. De abia in 1953 s-a intamplat ceva mai important pentru Traction Avant: o suspensie hidro-pneumatica pe rotile din spate. Nimani nu a realizat atunci, dar a fost un motiv care avea sa prezinte mai tarziu Citroen DS.


Traction Avant a fost un succes pana la capat: o masina care se vindea si se vindea timp de 30 de ani. Adevarat, au fost cativa clienti care nu agreat tractiunea fata, dar compania i-a inteles si a creat o versiune numita UA, care avea motorul intors pe fata punand in miscare rotile din spate. Unul din aceste modele se fabrica la fiecare Traction Avant, si numai pentru a multumi pe toata lumea. Totodata s-a fabricat si o versiune diesel, multe dintre sedan-uri avand usi duble in spate.

Totusi razboiul produsese un alt efect, piata auto prezenta o cerere sub standardele Traction Avant, la fel cum facuse si primul razboi. Se cerea ceva foarte mic, foarte ieftin , iar Citroen se pregatea sa exploateze aceasta cerere cum o facuse si cu 28 de ani in urma.

Rezultatul a fost 2CV, incercarea companiei de a aplica aceiasi formula: “sa creeze ceva dupa care sa-l lase in pace adaugand optionale pe parcurs”, iar pentru a doua oara s-a dovedit un succes. A reusit datorita rezistentei si simplitatii mult mai mari decat oricare alta companie. Revista Autocar spune: “cel mai original design dupa modelul Fort T”. Era de o mecanica cruda, de o simplitate extraordinara, iar ideea originala se afla de pe vremea lui Pierre Boulanger, cu mult dupa preluarea lui Michelin, model numit “umbrela cu 4 roti”. Primele schite au fost desenate in jurul unui motor mic, dar un prototip construit in 1937 avea un motor cu racire pe aer pentru o si mai mare simplitate.

Razboiul oprise orice dezvoltare, si eforturile dupa razboi de a mentine fabricarea lui Traction Avant au tinut fabrica pe loc pana in 1948, dar deja cumparatorii erau deja mult mai pregatiti pentru o masina ca 2CV. Motorul orizontal de 375 cc, producea doar 8 cp la 3500 rpm, putea merge chiar si cu cea mai ieftina benzina. Avand tractiunea pe rotile din fata, micul motor era amplasat intr-o caroserie inalta, ciudata, design facut in al doilea razboi mondial, cand proiectantii se temeau ca vor ramane fara prese si nu vor mai putea face masini. In interior se aflau scaune care puteau fi scoase foarte usor in cazul in care cineva dorea sa cara un volum mai mare, sau pentru un picnic frantuzesc. Si usile si acoperisul erau demontabile fara a afectat performantele. Era ieftin de cumparat si de intretinut., totusi pe drumurile lungi soferii grabiti aveau sa sufere, in interior simtindu-se vibratiile si zgomotul. Suspensia isi facea cu brio datoria deci curbele puteau fi abordate cu viteza.

“Pe drum masina isi impunea propriul mers si nu tinea cont de drumul pe care se afla”, spune Autocar.
Redactorii au descoperit ca masina isi mentine turatia maxima fara probleme si poate urca orice deal sau sa traverseze orice drum daca i se acorda ceva timp. Viteza maxima era de 40 de mile pe ora. Ei concluzionand “2CV trebuie abordata ca un nou tip de masina”. “Este la fel de functionala ca o bicicleta sau o masina de tuns iarba, menita sa serveasca, avand costuri foarte mici”.

Modelul 2CV i se putea aduce putine imbunatatiri, dar au facut tot posibilul. I s-a adus o imbunatatire motorului crescandu-i puterea cu peste 50%, pe toate cele 4 roti si asta dupa 5 ani, un ambreiaj centrifugal si peste 50 cc adusi la motor 12 luni mai tarziu. In 1956 motorul avea o compresie mai buna si in 1958 puteai avea 24 cp daca comandai modelul Sahara, avand un mic motor si in spate care producea puterea suplimentara. Aceasta a fost lupta pentru putere: 1% din caii putere au fost adaugati in 1961 si o patrime din ei 2 ani mai tarziu. Deja in 1965 fanaticii puteau comanda un motor 3 CV, motor folosit initial pentru modelul de clasa medie Ami 6: motor ce dezvolta 602cc, avand maxim 25 de cai.

Peste toate astea modelul 2CV avea sa devina un cult. la fel ca si modelul T, avea multe cantece scrise pentru aceasta masina si a devenit gluma caricaturistilor. Dar acum dupa mai bine de 3 decenii de productie a devenit respectat si apreciat pentru ceea ce reprezinta. Avand un pret foarte mic 1200 de dolari era masina perfecta pentru drumuri cotidiene, vacante si de ce nu expeditii in jurul lumii.

Un model care sa se alature lui 2CV a aparut in 1967. La baza se afla aceiasi mecanica, dar o caroserie mai economica si ceva mai practica, de data aceasta avand un nume mai “normal” Dyane. Chiar si acum motorul are doar 10 cai in plus la 435 cc, dar exista si o versiune 3 CV Ami cu o viteza maxima de 68 de mile pe ora. Caracterul masinii si imaginea ei este la fel ca si pana acuma. O masina care putea fi folosita in numeroase trebuinte, MZhari, foloseste prima data plasticul ABS, care debuteaza la sfarsitul anilor 60.