Follow us on...
 
 
 

Login

User Name/E-mail:

Parola:





 
 
 
 
 

Parteneri

 
 
 
 
 

Cautare



advanced search
 
 
 

Istoria CITROEN - Mostenirea

Inceputul (1878-1913).

Orice pasionat de automobile din lume, ar trebui sa aduca un omagiu cel putin o data pe an, mai exact pe 2 februarie, zi in care il celebram pe Andre Citroen. Chiar daca preferam Citroen sau nu, aceasta marca nu poate trece neobservata.

Le putem privii la fel cum un fundamentalist priveste teoriile lui Darwin, dar nu putem nega idea ca simpla existenta a marcii, este un necesar care ne aminteste ca ideile individuale pot supravietui de-a lungul anilor, in aceasta piata dura, puternica si foarte necesara, industria auto. Chiar si in anii 70, cand multe proiecte atent programate si dezvoltate, cu design atent studiat au sfarsit la fel de memorbile si palpitante ca o cutie de fasole, dar totusi masinile Citroen ies in fata celorlalte.

Diferite, cateodata pare ca sunt realizate din pura placere de a fi altfel decat restul. Bizar, capricios, enervant si cateodata cu un gram de straclucire inginereasca, atat de pura incat stai si te intrebi de ce pe planeta asta masinile se fac altfel decat cele ale Citroen, aceasta marca ne putand fi confundata cu nimic in lume in materie auto. Daca Dumnezeu ar fi dorit ca noi sa conducem niste cutii de carton, nu l-ar fi creat pe Andre Citroen.

O idee sofisticata? Nu chiar. Toata povestea Citroen este atat de dezbinata, de bantuita de voia sortii , de o serie de cauze si efecte, incat sunt momente cand ne intrebam, daca exista o explicatie cum lucrurile s-au realizat asa cum sunt acuma. Andre Citroen a avut partea lui de greseli, mai mult decat reusite, spun unii din criticii sai, dar este corect sa punem in balanta cu cele mai mari realizari radicale in design, tehnologie, productie si marketing, idei memorabile in industria auto.

Si totusi Andre Citroen nu parea omul potrivit pentru asemenea realizari: un geniu, dar lenes, un inventator ingenios care cu greu isi putea tine managementul firmei si al banilor, un designer auto, caruia nu-i placea sa mearga pe un drum liber. Posedat cu o minte geniala pentru publicitate precum si un om compulsiv dupa jocurile de noroc, au insemnat falimentul iar moartea sa in 1935 insemnand lansarea unui inceput promitor, dar in dezvoltare. Totusi ideile sale, atitudinea si influenta au continuat sa poarte spiritual sau, in ciuda numeroaselor preluarii ale companiilor, incat chiar si masinile Citroen ii datoreaza lui mai mult decat influenta celorlalte companii.

De-a lungul vietii sale, Andre Citroen nu a fost un fanatic al masinilor. S-a nascut in Paris in 1878, find al cincilea copil dintr-o familie de bijutieri olandezi cu venituri medii. Tatal sau s-a sinucis cand Andre avea doar 2 ani, deci influenta sa find inexistenta asupra carierei sale. A inceput promitator terminand “Lycee” in 1894 avand cele mai mari note din Franta si a fost acceptat la “Ecole Polytechnique”. Dar incet incet, avantul sau a disparut. Deja spre sfarsitul facultatii notele sale de abia puteau fi catalogate ca de trecere si a fost trimis direct in armata franceza ca ofiter inginer, un post mic fata de colegii sai care primisera locuri mult mai bune datorita rezultatelor obtinute.

Dar pentru prima data, sansa i-a suras. Ca multe familii de evrei europeni, familia Citroen avea relatii peste tot continentul. Andre a avut o permisie foarte lunga si a hotarat sa o petreaca vizitand o parte din rudele din Lodz, “capitala” textila a Poloniei. Pe drumul lung de tara, ochiul sau format a observat o gramada de roti de angrenare din lemn asezate in fata unui magazin de lemne. Le-a studiat atent, atat de modul de realizare cat si de functionare si a facut cateva schite, incercand sa vada beneficiul acestora.

Chiar si in Lodz, Andre a studiat modul de angrenare al acestora in fostele mori de vant, iar in momentul cand a terminat s-a intors la Paris si a brevetat realizarea sa, un angrenaj de otel . In 1904 Andre alaturi de alti 2 prieteni si-au infintat un mic atelier pentru a produce propriul model de dublu angrenaj helic, iar afacerea a inflorit. Deja in 1905 tanarul Andre Citroen isi facea cunoscut numele in industria ingineriei sub denumire de “Hinstin, Freres, Citroen et Cie”.

Trebuiau sa mai treaca inca 4 ani pana cand sansa sa apara din nou, ghidandu-l catre primul sau contact cu fabricarea masinilor. Industria automobilelor, in special in Franta, era deja bine formata incat competitorii deja isi puneau amprenta chiar si asupra celor mai buni constructori. Unul dintre acestia era Emile si Louis Mors, cu fabrica lor din Rue du Theatre. Dupa ani de succes in motorsport , designul Mors era singurul competitor pentru suprematia curselor Panhard, iar ritmul dezvoltarii crestea.

Masinile Mors castigasera cursele Cordon Bennet in 1904 si 1905, dar acum in 1908 competitorii din Italia si Germania au distrus monopolia franceza in cursele auto, iar costurile pentru a ramane in fata erau din ce in ce mai mari. Cu regret Emile si Lous au decis sa se retraga din motorsport pentru totdeauna, dar situatia era mai si mai grava. Chiar daca potentialul de cerere exista, productia de masini scazuse la doar 10 masini pe luna, iar intrebarea era daca mai pot ramane in aceasta industrie.

Masuri de urgenta erau necesare. Fratii Mors il cunosteau pe Andre Citroen, nu ca un prieten al automobilelor ci ca un experimentat inginer, intelept in domeniul productiei in masa, datorita propriei sale fabrici. Stiau ca ideile lor de design sunt bune, asa ca s-au concentrat pe productie si marketing lasand problemele masinilor deoparte. Asa ca presedintele companiei Mors, Harbleischer, l-a rugat pe Citroen sa vina sa rezolve problema. Andre a acceptat si l-a adus pe directorul executive Georges Haardt din atelierul sau precum si un inginer de automobile pe nume Fauchier, care venea de la o companie numita Zedel.

In 5 ani, soarta companiei s-a schimbat, productia a crescut, intai la 20 de masini, urmand 50 de masini pe luna, iar apoi 100. Masinile Mors au fost salvate, cel putin pe moment, iar treaba lui Citroen luase sfarsit. Primul sau contact cu industria auto n-a reprezentant nici un semn ca ceva lipseste din viata acestuia si a revenit imediat la fabrica lui de angrenaje. Afacerea mergea bine in absenta acestuia si a hotarat ca este momentul de a iesi in fata creeand “Societe des Engrenages A. Citroen” Evenimentele care avusera loc pana acuma in viata lui Andre pareau sa fie tiparul pe care acesta il va urma in anii urmatori.