Puterea specifica

Chiptuning, filtre, evacuari, admisii,suspensii etc
Avatar utilizator
mituc
Mesaje: 9131
Membru din: Sâm Feb 10, 2007 6:18 pm
Marca si model masina: Mazda 3 MPS BK
Localitate: Iasi
Contact:

Re: Puterea specifica

Mesaj de mituc » Mie Sep 01, 2010 5:05 pm

Sony a pomenit de ceva ce si el pare sa ignore: etajarea cutiei. :)

Ca sa dau un exemplu: care cistiga dintre un motor de 2000Nm la 850 rpm (adica 242BHP la turatia aia), limitat la 1200 rpm, unde dezvolta doar 1700 Nm - adica 290 CP - sau un motor de 500cp la 18000rpm (adica 195Nm la turatia aia) si cuplul maxim la 14000 rpm si e de 210 Nm ?

Eh?
Ce e mai mare, 2000Nm sau 500cp?

Prin aceeasi cutie e clar ca motorul de 2000Nm ramine fara suflare rapid, chiar daca poate sa ajunga instanmt pina acolo.
Dar prin cutii dimensionate corect, cel putin pina la un punct, 2 masini de greutati similare dar cu cutii etajate corespunzator (adica dieselul de 2000Nm sa aiba o cutie de vreo 6-8 ori mai lunga) s-ar putea sa se intreaca destul de fair pe un circuit unde se va putea compensa plaja de turatii cam cu 30% mai mica a dieselului pentru o exploatare eficienta prin trepte.

E un exemplu extrem (l-am discutat cu cineva pe privat pe alt forum) insa la modul mult mai putin extrem asta e situatia dintre benzinare si dieseluri: benzinarele au cutii scurte, dieselurile au cutii mai lungi si pierd din cuplul care ajunge la asfalt (e un sistem de pirghii cit se poate de simplu, clasa a 6-a).

Dieselurile vor cistiga in fata benzinarelor atita timp cit cuplul de dupa cutie va fi mai mare decit cuplul dupa cutie la benzinare. Si asta se intimpla, pacat ca ce e frumos nu prea dureaza suficient de mult pe plaja de turatii.

Ci ca sa vedem cit de importanta e etajarea cutiei: ce cistiga dintre Honda Civic TypeR (201CP, vreo 200Nm maxim, dar care la 8500rpminca scoate vreo 180Nm sau ceva, si scoate 180-200Nm de la 3000 la 8000) sau Foltvagan-frateh 1.9TeDeI cu draq' sa-i ia citi Nm, oricum spre 300?
Rablamentul atomic C4 1.6i 110CP 5p (ex)

Visul meu cel mai umed sa e merg cu un kaiac cu visle de titan pe o mare de capete de prosti.
All I wanna do... is have some fucked! And I've got a feeling... that I'm not the only one!

Avatar utilizator
SonyAD
Mesaje: 338
Membru din: Joi Mai 21, 2009 4:34 pm
Numar Inmatriculare: B 07 VDL
Localitate: Bucureşti

Re: Puterea specifica

Mesaj de SonyAD » Mie Sep 01, 2010 5:24 pm

Juliu scrie:Oferi date inexacte si generalizezi cand este mult de spus.
Nu prea cred. Uite comparație concretă.

Graficul mic este de la 1.6 HDi, parcă. Graficul mare este de la 1.6 THP, parcă.

Primul grafic compară curbele de cuplu(albastru):
Imagine

Al doilea grafic compară curbele de putere(rosu):
Imagine

Eu cred că e destul de clar care are aria mai mare sub graficul albastru, nu? Mai ales că surplusul de arie e în plaja de turație unde va fi exploatată în toate treptele, nu doar prima.
Juliu scrie:Intre doua masini cu aceeasi greutate, coeficient aerodinamic si transmisie, dar una cu 20 de cai in plus cealalta cu 20 Nm in plus, la acceleratie tot prima masina va trece prima linia de sosire daca este tinuta la turatie de putere maxima.
Da, pentru că are aria de sub curba de cuplu mai mare.

În treapta întâi va folosi toată aria de sub curba de cuplu.

În treapta a doua va folosi aria de sub curba de cuplu ce se află între 4000(sau unde pică în a 2-a dacă schimbă la roşu în prima) şi roşu. Aria de sub curba de cuplu până la 4000 e inutilă în treapta a 2-a.

În treapta a treia va folosi aria de sub curba de cuplu ce se află între 5000(sau unde pică în a 3-a dacă schimbă la roşu în a doua) şi roşu.Aria de sub curba de cuplu până la 5000 e inutilă în treapta a 3-a.

Ş. a. m. d.

Aduni ariile astea + pierderile din transmisie și vezi care mașină are o cifră mai grasă. Aia o să accelereze mai repede.
Juliu scrie:Ai dreptate intr-o oarecare masura cu acceleratie vs. cuplu dar mai departe tragi conluzii pripite.
Nope. Cuplul la roată accelerează mașina. De ce eu, într-o treaptă oarecare, accelerez mai slab între 4000 la 4500 decât de la 2500 la 3500? În aceeaşi treaptă. De ce?

Pt. că motorul dezvoltă mai puțin cuplu între 4000 și 4500 decât între 2500 și 3500.
Juliu scrie:Cuplul imens la turatii joase da, ajuta, masina se infige si mananca asfaltul.
Eu am zis aria de sub curba/graficul de cuplu... NU cuplul maxim.
Juliu scrie:Dar la o cursa directa, tinuta intre 4000 si 6000 rpm magarii si poneii in plus te scot in fata. Vorba ceea, dai un ban dar stai in fata :ok .
Nu e adevărat. Cuplul la roată accelerează maşina, nu "poneii", "măgarii", hârciogii, etc.

Faptul că motorul tău produce cuplu până la 6000 (al meu produce fix 0 la turaţia aia) îţi permite să ţii mai mult cu dinţii de fiecare treaptă. Astfel tu poţi să ţii mai mult timp un raport de demultiplicare înalt în trasmisie când eu sunt nevoit să trec la unul mai mic şi pierd mai mult cuplu la roată decât pierzi tu, că şi ţie îţi scade cuplul după 4500 sau la cât ai cuplu maxim. Dar nu la fel de mult ca mie, între treapta 1 şi 2. Aproape că se înjumătăţeşte raportul de demultiplicare. Într-adevăr, recuperez ceva căzând iar în plaja de cuplu dar nu suficient să compensez. Tu deja tragi o mașină în față.

Rezumat: ai mai puţin cuplu dar pe o plajă de turaţie mult mai mare. Per total, aria de sub curba de cuplu e mai mare şi ai o cutie etajată să nu o irosească, deci accelerezi mai repede.
Imagine
Le lion flatulent est revenu.

Avatar utilizator
Shadow
AfterDark Racing Club
Mesaje: 3159
Membru din: Sâm Feb 10, 2007 11:53 am
Localitate: Bucuresti
Contact:

Re: Puterea specifica

Mesaj de Shadow » Mie Sep 01, 2010 5:39 pm

@Juliu: Nu ai dreptate...offf

Poti sa ai tu si 50Cp in + daca masina respectiva nu este in stare sa-i puna la pe asfalt...
Totul este relativ...o cursa poate fii influentata de f f multi factori...depinde de ce puteri vb (daca vb de 2 masini de aprox 100Cp e una...daca vb de 2 masini de 500cp...se schimba complet situatia...vezi ultima cursa intre Nissan GT-R si Lexus LFA), transmisie... tractiune... aerodimanica... cutie...

L.E: Nu vazusem ultimele 2 posturi...cred ca au explicat ei putin mai exact... :wink:
Mitsubishi Evolution X MR - Wicked White

Honda Civic Type-R FN2 - Milano Red (ex)

C4 coupe - Inferno Red (ex)

Avatar utilizator
Juliu
Mesaje: 689
Membru din: Dum Oct 11, 2009 8:50 am
Numar Inmatriculare: B-14-KWD
Localitate: Bucuresti

Re: Puterea specifica

Mesaj de Juliu » Mie Sep 01, 2010 6:27 pm

Am spus doua masini identice. Greutate, transmisie si cutie de viteze si ce vreti voi, coeficient aerodinamic etc. SI ambele puterea maxima la 6000 unde schimba viteza. Si adidasii albi cu care sunt incaltati soferii cu tot cu sireturi identice

Eu sustin mare si tare ca masina cu 20 de cp in plus trece prima nu cea cu 20 de Nm in plus. Deci tot caii putere vor face diferenta la accelerare.


Situatie din viata reala. Vw Jetta 1.9 TDI, 105 cp si Citroen C4 vti 120 cp.
Jetta este a prietenului si partenerului de viata a surorii mele.
Intorcandu-ne de la Giurgiu ne-am tinut de prostii. No bun, la fiecare talpa lasa danful binecunoscut dar decola si nu ma puteam tine dupa el in treapta a 5-a la 100 km/h.
No bun inca o data, trebuia sa retrogradez si de la o turatie magica recuperam. Inghiti fiecare centimetru si merge in reluare dar treci.

Da, de acord cu tot ce ati spus voi despre cuplu. De acord si cu Shadow 100%.
Citroen C4, 1.6 vti
Imagine

Avatar utilizator
mituc
Mesaje: 9131
Membru din: Sâm Feb 10, 2007 6:18 pm
Marca si model masina: Mazda 3 MPS BK
Localitate: Iasi
Contact:

Re: Puterea specifica

Mesaj de mituc » Joi Sep 02, 2010 1:42 pm

Aceeasi greutate, aceeasi transmisie, si puterea maxima la aceeasi turatie DAR diferenta de putere maxima de 20cp mai mare (in ciuda cuplului cu 20Nm mai mic - unde se gaseste in realitate exemplul asta nu stiu) inseamna de asemenea un plus de cuplu pentru masina cu 20cp mai mult.

Dar: aceeasi transmisie, aceeasi greutate, si putere maxima la o diferenta de turatie de 2000rpm (sa zicem una 6000 si cealalta 8000) inseamna un plus de cuplu pentru masina cu puterea mai jos, daca schimba treptele cum trebuie aia cistiga.

De exemplu, 200cp inseamna si 235Nm la 6000 (golf 5 gti?), si 180Nm la 8000rpm (civic typeR?) si 1Nm la 1400000 (ipotetic). Acum, cu diferenta de cuplu, ginditi-va cam care ar fi diferenta de acceleratie intre aceste motoare prin aceeasi transmisie.
Pe partea cealalta, daca umblam la transmisie, cu aceeasi putere, uitati-va cit de egale sint civic typeR si respectiv golfV GTI: ambele 200cp, ambele cam aceeasi greutate (diferenta infima), una turbo cu mai mult cuplu si puterea mai jos (ca mai sus s-ar sufoca in propriile-i flacari) si cealalta care trage aproximativ constant de la 3000 la mama draq' la 8500: http://www.zeperfs.com/duel1595-1256.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Desigur, turbo va cistiga la reprize (pentu ca sint masurate in aceeasi treapta de la aceeasi viteza, unde evident aspirata de turatie va fi in dezavantaj).
Rablamentul atomic C4 1.6i 110CP 5p (ex)

Visul meu cel mai umed sa e merg cu un kaiac cu visle de titan pe o mare de capete de prosti.
All I wanna do... is have some fucked! And I've got a feeling... that I'm not the only one!

Avatar utilizator
PsH
PasHa
Mesaje: 1662
Membru din: Mar Feb 13, 2007 7:25 am
Numar Inmatriculare: B 58 HDI
Localitate: Bucuresti/Galati

Re: Puterea specifica

Mesaj de PsH » Joi Sep 02, 2010 2:45 pm

juliu, ce nu intelegi tu este ca puterea este data de cuplu si turatii, putere si cuplu nefiind chestii diferite ci strict interconectate.

nu intru in detalii, vezi ca s-a mai purtat aceasta discutie.
Imagine

C4 VTR 1.6 16v Bleu Oriental B 58 HDI - merg cu cioara vopsita doar numarul este de diesel, masina merge cu benzina

Scrie răspuns

Înapoi la “Performance Tuning”