Nu ai masina ta. Ai doar dreptul sa o utilizezi!

Codul rutier, legislatia in vigoare, politia romana, Casco, RCA, alte plati
Scrie răspuns
Avatar utilizator
thy_damned
Mesaje:135
Membru din:Mar Oct 28, 2014 10:45 am
Marca si model masina:2007 Citroen C4 Coupe (1.6l / 80kW, petrol)
Numar Inmatriculare:B117PAN
Localitate:Bucuresti
Nu ai masina ta. Ai doar dreptul sa o utilizezi!

Mesaj de thy_damned » Sâm Apr 25, 2015 10:47 am

Se pare ca mai nou constructorii vor o abordare a la Microsoft: nu detii masina, ci ai doar drept de utilizare pe o perioada indelungata!

https://www.yahoo.com/autos/s/gm-ford-o ... 00229.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Aia cu pirateria software pe tractor a fost tare...

Mi se pare idioata ideea... Ducind la extrem ideea asta cu dreptul de autor vad 2 variante:
1. Revenim la carburator si alte tehnologii vechi, ca sa eliminam partea cu soft-ul. Si tot nu se elimina pirateria. (Citi nu folosesc pe masini vechi, cu un radio vai de el, un modulator FM pus la portul de bricheta - deci piraterie si pe masinile cu tehnologia anilor '60!) Sa vezi ce masini o sa vinda rusii... Asteptam GAZ, KRAZ... :) :) Poate reinviem si noi Dacia 1300 si Dacia 500 (aka Lastun)! :) :)
2. Se va generaliza fenomenul de piraterie (ca o forma de protest, ca oricum vei fi in afara legii, orice-ai face, asa ca macar daca tot o faci, s-o faci in stil mare!)

In realitate e doar incercarea disperata a celor 13 constructori de a obliga proprietarii de masini (sau tractoare!) sa foloseasca doar service-uri din reteaua lor. Cred ca sint cam suparati ca nu au activitate pe partea de service (altceva decit garantii). In Europa (unde trendul e spre eliminrea unor astfel de practici si raspindirea service-urilor multimarca) nu cred ca vor putea impune o astfel de timpenie...

Daca vor clienti, corect ar fi sa vina cu preturi corecte per operatiuni.

Recent am vazut si eu un service din reteaua Citroen, care era si service multimarca, dar care avea niste preturi cel putin ciudate, in sensul ca pentru orice operatiune din lista de preturi, pretul pentru multimarca era mai jos decit cel pentru Citroen! Evident ca in astfel de cazuri nimeni nu se mai duce la reprezentanta aferenta masinii pe care o conduce decit daca e ceva care necesita un astfel de service (interventie pe calculatorul de bord, eventual update-uri), restul fiind mai ieftine la altii. Si de aici statisticile ingrijoratoare pentru constructori. (Iar daca respectivul constructor are si o marca cu ceva pretentii premium, deci preturi pe masura, foarte greu va avea clienti posesori de vehicule produse de concurenta...)

E de inteles oarecum partea cu reparatiile in afara service-ului. Dar pina la un punct, ca multe interventii in afara service-ului, facute de persoane pricepute, sint mai bune decit unele facute la service-uri cu mecanici ageamii, dar oficial calificati. Asta ca sa nu mai punem la socoteala celebrele erori de design / constructie, care au cauzat accidente in urma carora au murit niste oameni (vezi chiar GM in USA!).

Sent from my Lenovo X2-EU using Tapatalk
"Be yourself! Everyone else is already taken..."

2020 Volkswagen Golf Mk8 (2.0l-85kW)
2007 Citroen C4 Coupe (1.6l-80kW)
ex - 2013 Hyundai Elantra (1.6l-97kW)
ex - 2009 Ford Focus Saloon (1.6l-75kW)
ex - 2007 Renault Symbol (1.4l-55kW)
ex - 2000 Daewoo Tico (0.8l-36kW)
ex - 1986 Fiat Panda (0.9l-33kW)

costin07
Mesaje:141
Membru din:Dum Feb 02, 2014 1:22 pm
Marca si model masina:Citroen C4 1.6 HDI, 92cp
Localitate:Bucuresti

Re: Nu ai masina ta. Ai doar dreptul sa o utilizezi!

Mesaj de costin07 » Sâm Apr 25, 2015 12:06 pm

Exista si varianta 3: software open source :-).

Avatar utilizator
thy_damned
Mesaje:135
Membru din:Mar Oct 28, 2014 10:45 am
Marca si model masina:2007 Citroen C4 Coupe (1.6l / 80kW, petrol)
Numar Inmatriculare:B117PAN
Localitate:Bucuresti

Re: Nu ai masina ta. Ai doar dreptul sa o utilizezi!

Mesaj de thy_damned » Sâm Apr 25, 2015 12:21 pm

Asta daca sint constructorii de acord sa implementeze asa ceva... Citiva sint, dar nu toti. Surpriza o constituie pozitia Tesla care, desi se bazeaza foarte mult pe electrice si software, sint impotriva timpeniei enuntate de cei 13. Deci speranta exista...

Sent from my Lenovo X2-EU using Tapatalk
"Be yourself! Everyone else is already taken..."

2020 Volkswagen Golf Mk8 (2.0l-85kW)
2007 Citroen C4 Coupe (1.6l-80kW)
ex - 2013 Hyundai Elantra (1.6l-97kW)
ex - 2009 Ford Focus Saloon (1.6l-75kW)
ex - 2007 Renault Symbol (1.4l-55kW)
ex - 2000 Daewoo Tico (0.8l-36kW)
ex - 1986 Fiat Panda (0.9l-33kW)

Avatar utilizator
ingfrancisc
Mesaje:917
Membru din:Sâm Mar 28, 2009 11:37 am
Marca si model masina:C4 Picasso, 1.6 HDI
Numar Inmatriculare:TM04DVF
Localitate:Timisoara
Contact:

Re: Nu ai masina ta. Ai doar dreptul sa o utilizezi!

Mesaj de ingfrancisc » Sâm Apr 25, 2015 5:16 pm

eu zic ca ai citit printre randuri ... :)
DMCA-ul se refera exclusiv la accesul la softul auto, sau mai bine zis la ECU. Nu are nici o legatura cu service-ul (mecanic) al masini. Eu stiu pe cineva care dupa o modificare la ECU (cativa cai in plus) a avut o mica surpriza. "Mesterul" a lucrat asa de bine ca a doua zi cand a tras de volan stanga masina a luat-o la dreapta :) Noroc ca n-a avut viteza, ca avea directia asistata electric.
Practic, producatorii mari vor sa nu mai aibe oricine acces la ECU, sa scrie in el ce-i trece prin cap ... asta-i tot. Si au dreptate, la masinile moderne cam totul e comandat de ECU, frane, directie, tractiune, etc.
C4 Picasso, 1.6 HDI 109 CP
C3 Picasso, 1.6 HDI 92 CP

Avatar utilizator
thy_damned
Mesaje:135
Membru din:Mar Oct 28, 2014 10:45 am
Marca si model masina:2007 Citroen C4 Coupe (1.6l / 80kW, petrol)
Numar Inmatriculare:B117PAN
Localitate:Bucuresti

Re: Nu ai masina ta. Ai doar dreptul sa o utilizezi!

Mesaj de thy_damned » Sâm Apr 25, 2015 6:05 pm

Trebuie facuta o distinctie intre un text de lege si o justificare. Daca se da exemplu partea de ECU (ca justificare) dar textul e general, asta inseamna ca odata acceptat devine obligatoriu in forma respectiva. Mai mult, constructorii vor gasi metode sa fii fortat sa accesezi ECU pentru orice rahat. BMW are deja, pe unele modele, joja de ulei doar electronica, fara cea clasica (asta fiind trecuta la optional!)
Mai mult, de cite ori ti s-a intimplat sa ai parte de o diagnoza varza la service? Eu de exemplu am fost la o reprezentanta FIAT / ALFA ROMEO pentru diagnoza unei Alfa 156 JTS (acum putin peste 1 an), iar respectivul nu a stiut sa imi spuna kilometrajul din ECU, dar eu l-am putut vedea, cu "unelte" mai putin profesionale. Deci poti sa ai la reprezentante mecanici / electricieni calificati, dar varza. La polul opus e, ca sa dau un exemplu cunoscut tuturor, Norishor, care chiar stie ce face dar, cum nu mai lucreaza la un service autoruzat Citroen, conform unei astfel de legi n-ar avea voie sa acceaeze ECU.
Plus ca si la partea de mecanica daca umbla un berbec tot aiurea e. La citi nu le-au plecat rotile in timp ce mergeau, ca au fost bine prinse?!

Sent from my Lenovo X2-EU using Tapatalk
"Be yourself! Everyone else is already taken..."

2020 Volkswagen Golf Mk8 (2.0l-85kW)
2007 Citroen C4 Coupe (1.6l-80kW)
ex - 2013 Hyundai Elantra (1.6l-97kW)
ex - 2009 Ford Focus Saloon (1.6l-75kW)
ex - 2007 Renault Symbol (1.4l-55kW)
ex - 2000 Daewoo Tico (0.8l-36kW)
ex - 1986 Fiat Panda (0.9l-33kW)

Avatar utilizator
Norishor
Mesaje:2240
Membru din:Dum Mar 01, 2009 9:10 pm
Marca si model masina:Citroen C2 VTS - 1.6 16V (Track and Hillclimb car)
Numar Inmatriculare:NOR
Localitate:Bucuresti / Campina

Re: Nu ai masina ta. Ai doar dreptul sa o utilizezi!

Mesaj de Norishor » Sâm Apr 25, 2015 6:09 pm

Din punctul meu de vedere, nu are nicio treaba umblatul la "surubel", gen modificare parametrii de injectie, cu directia. De directie se ocupa calculatorul de directie nicidecum calculatorul de injectie. Ce-o fi patit bietul om nu i s-a datorat remaparii (metoda prin care se modifica harta de injectie).

Faptul ca producatorii vor sa interzica interventia asupra softului de injectie, este usor de inteles. Mereu, motoarele pe care le-au scos au avut o rezerva semnificativa de putere, dar din motive de marketing vor sa o tina numai pentru ei. S-au zbatut oricum in ultimul timp sa puna tot felul de protectii asupra adreselor de memorie aferente hartilor de injectie, dar in egala masura au fost niste "gigei" care le-au dat planurile peste cap.

Acum, au scos balaria asta...

Big-time, major league bull$hit (® George Carlin)
:idea: Diagnoza computerziata - Lexia/DiagBox: Activari/dezactivari optiuni (centuri, DRL, AUX, etc..) /Update soft ECU /Resetare auto-adaptivi /Programare cheie noua /Programare RD/RT CD/Mp3 /Diagnoza pre-achizitie auto
:idea: Reparatii diverse cheie telecomanda
:arrow: http://www.facebook.com/ClubCitroenC4

Avatar utilizator
thy_damned
Mesaje:135
Membru din:Mar Oct 28, 2014 10:45 am
Marca si model masina:2007 Citroen C4 Coupe (1.6l / 80kW, petrol)
Numar Inmatriculare:B117PAN
Localitate:Bucuresti

Re: Nu ai masina ta. Ai doar dreptul sa o utilizezi!

Mesaj de thy_damned » Sâm Apr 25, 2015 7:21 pm

Problema e ca, asa cum se vrea formularea, nu e o limitare stricta la ECU. Partea cu ECU e doar pretextul. Asta putea fi rezolvata usor: puneau ECU (inclusiv conectorul prin care se acceseaza) intr-o cutie sigilata, si dupa fiecare interventie trebuia resigilata de catre cel care umbla (service autorizat de producator). Legislatia putea sa faca limitarea asta, iar la verificarile periodice (gen ITP) sa se verifice si acest sigiliu (cum se verifica pe vremuri, in tari mai civilizate, sigiliul de pe cablul de kilometraj - ca sint tari in care e ilegala modificarea kilometrajului, din motivele evidente). Daca la verificare nu ai sigiliul, nu primesti viza sa circuli pe drumuri publice (ca doar motivul invocat era siguranta pe drumurile publice, nu?). Simplu, transparent, si fara interpretari. Asa sigur nu avea nimeni nimic de comentat, iar ei puteau justifica aceasta masura prin mai multe puncte de vedere: siguranta auto (ca nu se opreste motorul aiurea, sa te lase fara servo), siguranta mediului (ca nu se anuleaza DPF si alte de-astea, astfel incit se respecta nivelul de emisii cu care a fost omologat vehiculul), fiscalitate (se evita modificarea kilometrajului, care de multe ori are implicatii fiscale: ori la asigurare, ori la revinzare). Cu ocazia asta ar fi putut impune constructorilor sa salveze kilometrajul in ECU. (La PSA de exemplu poti doar sa presupui daca kilometrajul de pe tabloul de bord a fost sau nu modificat, in functie de kilometrajul inregistrat in dreptul anumitor evenimente, dar daca ala care l-a modificat a mai modificat si in alte parti, sau dupa modificari au urmat multe alte evenimente cu kilometrajul aferent ulterior modificarii, mult succes cu ghicitul. La altii , cum ar fi FIAT, chiar e salvat kilometrajul in ECU. Si asta se poate modifica, cu mai mult efort, dar sigilarea ar rezolva si prblema asta.)
Realitatea insa e alta, ascunsa de acest pretext. Asa cum cita si Norishor: "big-time, major league bul£$hit"!

Sent from my Lenovo X2-EU using Tapatalk
"Be yourself! Everyone else is already taken..."

2020 Volkswagen Golf Mk8 (2.0l-85kW)
2007 Citroen C4 Coupe (1.6l-80kW)
ex - 2013 Hyundai Elantra (1.6l-97kW)
ex - 2009 Ford Focus Saloon (1.6l-75kW)
ex - 2007 Renault Symbol (1.4l-55kW)
ex - 2000 Daewoo Tico (0.8l-36kW)
ex - 1986 Fiat Panda (0.9l-33kW)

foxbat
Mesaje:352
Membru din:Sâm Sep 22, 2012 6:32 am
Marca si model masina:C4 Coupe, 1.6 Hdi, no FAP
Numar Inmatriculare:FOX
Localitate:Bucuresti

Re: Nu ai masina ta. Ai doar dreptul sa o utilizezi!

Mesaj de foxbat » Dum Apr 26, 2015 5:41 pm

thy_damned scrie:Se pare ca mai nou constructorii vor o abordare a la Microsoft: nu detii masina, ci ai doar drept de utilizare pe o perioada indelungata!

https://www.yahoo.com/autos/s/gm-ford-o ... 00229.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Aia cu pirateria software pe tractor a fost tare...
Sent from my Lenovo X2-EU using Tapatalk

stai linistit. marketing de la BMW si de Apple.care sunt praf pe toate partile but MARKETING

cate vreme exista o mufa , cablu si laptop, totul e al nostru. ( utilizatorului ).

Ponta, Anaf, piratare, c..t pe bat

cata vreme nu vinzi si nu piratezi, ce fac eu cu masina/tel/device-ul meu e treaba mea. ca de aia mi l-am cumparat.

ia la C4 stiu fiecare ..cm2 de soft ( ma rog, Norishor :) ).

costin07
Mesaje:141
Membru din:Dum Feb 02, 2014 1:22 pm
Marca si model masina:Citroen C4 1.6 HDI, 92cp
Localitate:Bucuresti

Re: Nu ai masina ta. Ai doar dreptul sa o utilizezi!

Mesaj de costin07 » Dum Apr 26, 2015 10:09 pm

Cred ca esentialul era fix asta, ca ei (producatorii) ar vrea sa se considere ca tu doar folosesti masina, nu o si detii. Deci, n-ai voie sa modifici nimic la ea, ca nu-i a ta, iar cand ti-o cer inapoi tre sa le-o dai.
Asa au facut cei de la GM cu masina lor electrica din 1999 (!!). De vazut documentarul "Who killed the electric car?", daca nu l-ati vazut - e destul de interesant.

Avatar utilizator
mituc
Mesaje:9122
Membru din:Sâm Feb 10, 2007 6:18 pm
Marca si model masina:Mazda 3 MPS BK
Localitate:Iasi
Contact:

Re: Nu ai masina ta. Ai doar dreptul sa o utilizezi!

Mesaj de mituc » Dum Apr 26, 2015 10:12 pm

Daca n-o detin atunci sa mi-o dea la 1/2 din pret si sa-i faca ei intretinerea periodica, reparatiile, etc. Hai cu gropile!
Rablamentul atomic C4 1.6i 110CP 5p (ex)

Visul meu cel mai umed sa e merg cu un kaiac cu visle de titan pe o mare de capete de prosti.
All I wanna do... is have some fucked! And I've got a feeling... that I'm not the only one!

Avatar utilizator
thy_damned
Mesaje:135
Membru din:Mar Oct 28, 2014 10:45 am
Marca si model masina:2007 Citroen C4 Coupe (1.6l / 80kW, petrol)
Numar Inmatriculare:B117PAN
Localitate:Bucuresti

Re: Nu ai masina ta. Ai doar dreptul sa o utilizezi!

Mesaj de thy_damned » Dum Apr 26, 2015 10:48 pm

@foxbat: Nu de C4 imi fac griji, ca pina ajunge legea la noi, plus un mod clar in care sa se aplice, cred ca ajung la casat si toate C4 generatia 2 (inclusiv facelift-urile, chiar si alea care inca nu s-au produs!). Stii ca la noi legislativul e foarte "agil"... Plus ca la C4 le uram succes in tentativele de a dovedi ceva... :) Dar la ce alta masina voi avea dupa C4, ma cam iau gindurile... Clar nu va fi BMW. Prefer oricind o Alfa, iar la astea partea cu softul e chiar piece of cake.

@mituc: 1/2 din pret, la inceput (ca la "domnisoare", pe noptiera) deja e mult. Cel mai cinstit ar fi ca cel care o utilizeaza sa plateasca RCA (ca tine in mare parte de sofer), taxe de drum (rovinieta, etc.), combustibil, si fransiza pentru reparatiile in urma accidentelor cauzate in mod clar de el (nu zgirieturi din parcare sau alte de-astea cu autor necunoscut). Plus o taxa lunara. Cam ca un fel de leasing operational, dar direct la producator (ceea ce inseamna ca producatorul trebuie sa fie OK dpdv legal sa poata sa dea asa ceva - deci sa intre in competitie directa cu unitatile care au activitate bancara :)). Producatorul ar trebui sa aiba grija de restul: CASCO, orice reparatie, revizie, piese aferente... Sa vezi atunci ce frumos ar fi, cu rate mai jos decit ce-i acum la leasing operational (ca ar fi concurenta directa si la rata de utilizare, nu doar la productie / distributie, si s-ar intrece si producatorii cu retelele lor de distributie, dar si bancile / firmele de leasing). Si, mai mult, sa nu fiu legat la cap nu stiu citi ani. Ca poate vreau sa am o alta masina in fiecare luna, daca tot sint un simplu utilizator. Sa faca ei stoc de masini uzate, sa blocheze ei banii in ele, si dupa-aia sa vedem daca mai vor sa fie ale lor sau ale noastre...

@costin07: Cind am citit prima data articolul am avut o senzatie de "deja-moo" (ceva de genul "I think I heard this bull$hit before"), dar nu stiam exact a ce suna. Acum, ca ai mentionat tu minunea aia din '99, mi-am dat seama ca exact asta era. Surpriza sau nu, cap de lista e tot GM (dar atunci lista avea un singur rind :)). Se pare ca de-atunci au tras sfori si au gasit alti 12 idioti care sa li se alature.

Sent from my Lenovo X2-EU using Tapatalk
"Be yourself! Everyone else is already taken..."

2020 Volkswagen Golf Mk8 (2.0l-85kW)
2007 Citroen C4 Coupe (1.6l-80kW)
ex - 2013 Hyundai Elantra (1.6l-97kW)
ex - 2009 Ford Focus Saloon (1.6l-75kW)
ex - 2007 Renault Symbol (1.4l-55kW)
ex - 2000 Daewoo Tico (0.8l-36kW)
ex - 1986 Fiat Panda (0.9l-33kW)

Avatar utilizator
thy_damned
Mesaje:135
Membru din:Mar Oct 28, 2014 10:45 am
Marca si model masina:2007 Citroen C4 Coupe (1.6l / 80kW, petrol)
Numar Inmatriculare:B117PAN
Localitate:Bucuresti

Re: Nu ai masina ta. Ai doar dreptul sa o utilizezi!

Mesaj de thy_damned » Mar Mai 26, 2015 10:06 am

... si cum promotorul acestei isterii este GM, sa vedem si cit de frumos ar fi sa nu aiba nimeni dreptul sa se uite prin hirburile lor. Poate asa nu s-ar mai prinde nimeni ca au si ei o gramada de bube, si nu i-ar mai trage nimeni de urechi, ca acum:

http://www.msn.com/en-us/news/us/gm-lik ... ?ocid=iehp

Sigur un eventual control efectuat de un reprezentant GM (daca ar fi fost interzis altor entitati) nu ar fi gasit niciodata o problema legata de intreruperea contactului in mers, dezactivarea servo pentru frine si directie, dezactivarea airbag-urlior...
"Be yourself! Everyone else is already taken..."

2020 Volkswagen Golf Mk8 (2.0l-85kW)
2007 Citroen C4 Coupe (1.6l-80kW)
ex - 2013 Hyundai Elantra (1.6l-97kW)
ex - 2009 Ford Focus Saloon (1.6l-75kW)
ex - 2007 Renault Symbol (1.4l-55kW)
ex - 2000 Daewoo Tico (0.8l-36kW)
ex - 1986 Fiat Panda (0.9l-33kW)

Scrie răspuns

Înapoi la “Legislatie si altele”