Istoria sagetii duble

Istoria marcii Citroen de la inceputuri pana in prezent
Scrie răspuns
Avatar utilizator
vlad
CREATIVE TECHNOLOGIE
Mesaje: 7481
Membru din: Vin Dec 21, 2007 12:10 pm
Marca si model masina: Citroen C4, 1.6 HDI
Numar Inmatriculare: BH 57 ELA

Istoria sagetii duble

Mesaj de vlad » Sâm Dec 13, 2008 3:21 pm

Simbolul sagetii duble este prezent pe autovehiculele Marcii de la fondarea acesteia in 1919. Aceasta nu inseamna, insa, ca sageata dubla nu a evoluat de-a lungul timpului. In ultimii ani, a aparut o tendinta de supradimensionare si stilizare. Simbolul Citroën devine din ce in ce mai vizibil!

Sageata dubla care marcheaza autovehiculele Marcii are o istorie proprie. Trebuie sa ne intoarcem in timp, la inceputul secolului trecut, in momentul in care parintele fondator al Marcii, André Citroën, incepe sa fabrice angrenaje cu dinti in forma de sageata. Acesta cumparase licenta de productie a angrenajelor de la un unchi al mamei sale, nascuta la Varsovia. Urmarea este cunoscuta – compania Engrenages Citroën devine o prezenta marcanta in industria auto si decide sa amplaseze sageata dubla pe grilele radiatoarelor autovehiculelor sale, ca semn distinctiv.

Imagine

Sa vorbim putin despre aceste grile. Inainte de cel de-al doilea razboi mondial, pe acestea era afisat cu ostentatie simbolul marcii producatoare - simbol ce conferea prestanta autovehiculului. Modelul revolutionar Traction Avant (tractiune fata), in special, arboreaza cu mandrie acest simbol pe grila radiatorului. Designerul dispune, intr-adevar, de o suprafata considerabila pentru a decora un radiator impozant.

Astfel, Flaminio Bertoni prefera sa proiecteze un profil anterior ce afiseaza o enorma sageata dubla. Chiar si dupa disparitia radiatoarelor gigantice, celebrul designer este tentat sa extinda dimensiunile simbolului Marcii. In 1948, acesta propune o macheta a modelului Hippopotame (care anunta modelul DS) ce afiseaza o impozanta sageata dubla pe grila radiatorului.

Imagine

Bertoni va fi intotdeauna inclinat sa supradimensioneze acest simbol, dupa cum o arata una din schitele sale, in care capota modelului DS este impodobita cu o enorma sageata dubla, aflata deasupra grilei radiatorului. Toate acestea indica faptul ca, pentru el, sageata dubla este un semn distinctiv, supus, fireste, unor norme de natura tehnica, insa reprezentand, de asemenea, un element emblematic, cu incarcatura afectiva.

Un simbol care nu inseala
O sageata dubla de dimensiuni considerabile decora inca profilul anterior al modelului 2 CV la inceputul anilor '60, dar trebuie sa mentionam ca simbolul incepe acum sa se micsoreze. Studiile grafice precum cele schitate la jumatatea anilor '60 de catre Jacques Charreton, la Centrul de Design Citroën, in care grila modelului Dyane este impodobita cu o enorma sageata dubla, nu vor depasi stadiul de proiect.
Simbolul Marcii este pus in evidenta in primul rand prin intermediul publicitatii, iar aici trebuie sa ne amintim de faimosul „inainte Citroën” al lui Raymond Sauvignac, sau de spotul „Sageti salbatice”, prezent pe toate ecranele in 1985. De altfel, lansarea in 1989 a modelului Xm a insemnat cea mai discreta aparitie a acestui simbol.

Imagine

Trebuie sa asteptam sfarsitul anilor '90 pentru a asista la revenirea sa pe scena, sau mai degraba pe capota. Dimensiunile emblemei cresc din nou. Modelul Xsara Picasso, prezentat la Salonul Mondial Auto in 1998, confirma aceasta tendinta. Sageata dubla revine in forta. In acelasi an, prototipul C3 Lumière isi incordeaza „pectoralii” decorati cu o generoasa sageata dubla. Iata o valorizare ce permite „o mai buna identificare a Marcii”, exprimand in acelasi timp „decizia de a valoriza soferul prin prisma apartenentei sale la universul Citroën”, comenteaza Charles Aouad, director al departamentului Inovatii si Calitate (DINQ) al PSA Peugeot Citroën, specialist in „declinarea” emblemelor si simbolurilor.

Iin momentul in care Charles Aouad devine responsabil de design, la inceputul anului 2001, metamorfoza sagetii duble este deja ireversibila. Designerul devine responsabil de stilizarea liniilor, de schitarea evolutiilor potentiale, sprijinindu-se cat mai mult posibil pe formidabilul capital de identitate al marcii Citroën. Graficienii devin experti in ipostazierea celor doua varfuri de sageata suprapuse, mostenitoarele faimoaselor angrenaje.

Imagine

Sagetile inaripate – o lovitura de maestru
"Contrar aparentelor, sageata dubla este un simbol complex", afirma Charles Aouad. Comparand diversele ipostaze ale acestui simbol, va veti da seama cat sunt de variate. Simbolurile sunt proiectate separat pentru fiecare model, pentru a permite, in cele din urma, o lectura identica pentru fiecare autovehicul in parte.

Atingerea acestui obiectiv este facilitata prin luarea in calcul a simbolului foarte devreme in procesul de proiectare a modelelor, la nivel de design, in cadrul dezvoltarii fiecarui nou program. Cea mai buna dovada in acest sens este integrarea, in 2004, a sagetilor „inaripate” pe noul model C5, apoi pe modelele C4 Berlina si Coupé.

Imagine

Aceasta evolutie spectaculoasa a fost initiata in 1999, odata cu dezvoltarea prototipului C6 Lignage, proiectat la nivel de design de catre Marc Pinson (un mic detaliu – sagetile alcatuite din lame isi modificau unghiul de inclinatie in functie de viteza, gratie unui sistem electronic). „Acest autovehicul revolutionar a fost primul model care a exprimat aceasta cautare permanenta a ipostazei ideale a simbolului”, afirma Charles Aouad.

Conceptul isi va continua evolutia in 2002, odata cu modelul C-Airdream, apoi va fi reluat in cazul modelului C-Airlounge - prototip prezentat in 2003, a carui capota in forma de V se inscrie clar in linia de design Citroën. Iar de aici, vom ajunge la profilul anterior cizelat, de o deosebita eleganta, oferit de noul C5 si de modelele C4 Berlina si Coupé. Privirea este imediat atrasa de radiatorul decorat cu sageata dubla compusa din lame cromate inclinate.


Imagine
Ultima oară modificat Sâm Dec 13, 2008 3:36 pm de către vlad, modificat 1 dată în total.
Black pearl, 1,6 HDI, 90 caluti.

ImagineImagineImagineImagine

Avatar utilizator
vlad
CREATIVE TECHNOLOGIE
Mesaje: 7481
Membru din: Vin Dec 21, 2007 12:10 pm
Marca si model masina: Citroen C4, 1.6 HDI
Numar Inmatriculare: BH 57 ELA

Re: Istoria sagetii duble

Mesaj de vlad » Sâm Dec 13, 2008 3:22 pm

Istoric:
1919: Aparitia primului logo octogonal cu sageti argintii sau aurii pe fond albastru, in partea de sus a radiatorului, sub busonul de alimentare cu apa a modelului Type A (10 CP).
1932: Aparitia sagetii duble pe intreaga grila a radiatorului.
1949: Aparitia unui nou logo odata cu lansarea modelului 2 CV, cu sageata dubla amplasata intr-un cadru oval, situat pe grila radiatorului. Cadrul oval dispare in anul 1954 –ramane doar sageata dubla.
1955: Lansarea modelului DS 19, cu o mica sageata dubla aurie sau argintie, prezenta doar pe profilul posterior al autovehiculului.
2004-2005: Dubla sageata inaripata decoreaza modelele C4, C5 si C6.
Black pearl, 1,6 HDI, 90 caluti.

ImagineImagineImagineImagine

Scrie răspuns

Înapoi la “Istoria Citroen”