Ce trebuie stiut despre aparatele radar

Cine pe cine a mai vazut, sau nu a mai vazut, unde ne mai intalnim, ce mai facem, etc
Avatar utilizator
Rica
Mesaje:1174
Membru din:Joi Iun 13, 2013 1:33 pm
Marca si model masina:....
Localitate:Bucuresti
Ce trebuie stiut despre aparatele radar

Mesaj de Rica » Joi Dec 05, 2013 11:04 am

Cati dintre voi stiu la ce anume sa se astepte atunci cand sunt opriti de politie pentru depasirea vitezei?
Am sa postez cateva informații legate de obligațiile și drepturile șoferilor “in situație de radar”, respectiv câteva instrucțiuni care v-ar putea ajuta să scăpați de amenda contravențională.

Cunoscand instructiunile si drepturile voastre, aveti toate sansele sa vi se anuleze procesul verbal.

1.Politistul care va opreste este obligat sa aiba asupra lui si sa va prezinte urmatoarele: certificatul de omologare a aparatului radar de catre Biroul Roman de Metrologie Legala, buletinul de verificare metrologica in termen de valabilitate respectiv 12 luni de la data efectuarii verificarii si autorizatia de operator radar pentru cel care va incheie procesul-verbal.
Lipsa oricaruia din aceste documente trebuie prevazuta de dvs. la rubrica "alte mentiuni" si este caz de nulitate absoluta a procesului-verbal.

2.Politistii nu au voie sa mearga cu radarul mobil oprit si sa-l porneasca atunci cand dvs. sunteti foarte aproape de aparat. Tot conform normelor metrologice, politistii nu au voie sa foloseasca aparatul radar scos de pe suport deoarece nu se respecta unghiul de incidenta si nici nu au voie sa foloseasca un paravan pe care sa-l ridice la apropierea autovehiculului.

3.Aparatul radar de tip stationar nu poate fi amplasat in apropierea unei surse puternice de radiatii electromagnetice, adica un stalp de radio, televiziune, telefonie mobila sau, cel mai des, o instalatie electrica de inalta tensiune.
Normele pentru proiectarea si amplasarea unei locuinte prevad pentru evitarea poluarii electromagnetice amplasarea locuintei la cel putin 200m de o retea electrica de inalta tensiune. Deci, aparatul radar trebuie sa fie cel putin la 200m de instalatia electrica de inalta tensiune, in afara campului electromagnetic.

4.Daca in fotografiile depuse in instanta drept probe de catre Politie apar mai multe autovehicule simultan, verificati in toate fotografiile distanta dintre dvs. si celelalte autovehicule. Daca aceasta scade de la prima fotografie la a doua, atunci nu dvs. aveati viteza cea mare din toate si este clar ca se incalca normele metrologice care prevad ca masuratorile nu pot constitui probe daca circula simultan mai multe autovehicule si nu se poate determina CLAR autovehiculul vizat.

5. Daca un agent constata contraventia, dar procesul-verbal este intocmit de un alt agent (situatia in care se transmite viteza prin statie), procesul-verbal este nul, nu are nici o valoare si in urma contestatiei dvs. instanta il va anula, va anula si amenda si punctele.

6.Ordonanta 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor prevede ca agentul constatator are obligatia sa aduca la cunostinta contravenientului ca are dreptul de a avea sau nu obiectiuni pe care sa le inscrie la rubrica "alte mentiuni" sub sanctiunea nulitatii procesului-verbal. Deci, daca la rubrica "alte mentiuni" nu este completat nimic, atunci procesul-verbal este nul de drept si instanta il va anula si va anula si amenda si punctele.

7.Camerele digitale amplasate pe drumuri nu sunt omologate de Biroul Roman de Metrologie Legala (BRML) si nu pot fi folosite pentru determinarea vitezei legale, ci doar pentru probarea unei depasiri neregulamentare, trecerea pe rosu la semafor si altele de acest gen. Sistemul omologat de BRML este principiul buclei inductive: in asfalt sunt amplasati doi senzori electromagnetici la o distanta de 5 metri unul de celalalt.

La trecerea prin dreptul primului senzor acesta imprima autovehiculului o amprenta magnetica unica. La trecerea prin dreptul celui de-al doilea senzor acesta calculeaza viteza si daca este mai mare decat cea legala, trimite comanda catre camera digitala care face fotografia din spate.

Camerele care sunt prevazute cu bucla inductiva sunt doar 6 din cele 49 amplasate pana in prezent si ele se afla pe DN1 la: Balotesti, Ciolpani, Puchenii Mari, Barcanesti, Comarnic, Sinaia. Camerele digitale din orase niciuna nu are bucla inductiva. Se observa foarte usor care camere au si bucle inductive prin faptul ca, pe fiecare sens, in dreptul camerelor respective lipite de asfalt, in exteriorul asfaltului, sunt doua portiuni de beton de circa 30cm/15cm, la circa 5m una de cealalta, in care sunt incastrati senzorii.
Toti isi fac probleme de kilogramele in plus, dar nimeni nu isi face probleme de creierul care este in minus...
Ce ciudat!

Avatar utilizator
alex82
Alex Ploiesteanu'
Mesaje:4529
Membru din:Sâm Mai 03, 2008 7:23 am
Marca si model masina:Peugeot 407 , 2.0 HDI
Localitate:Ploiesti

Re: Ce trebuie stiut despre aparatele radar

Mesaj de alex82 » Joi Dec 05, 2013 11:26 am

In rest , nici o camera din tara nu e pt viteza ?
Imagine
Se vinde leul - 2.0 HDI 190 cp fara FAP , an 2005

Avatar utilizator
Rica
Mesaje:1174
Membru din:Joi Iun 13, 2013 1:33 pm
Marca si model masina:....
Localitate:Bucuresti

Re: Ce trebuie stiut despre aparatele radar

Mesaj de Rica » Joi Dec 05, 2013 11:31 am

Nu, decat cateva de pe DN1, restul nu mai sunt de cativa ani.
Au avut cateva procese si toate au ramas pentru supraveghere.
Motivul a fost ca nu aveau aviz metrologic.
Toti isi fac probleme de kilogramele in plus, dar nimeni nu isi face probleme de creierul care este in minus...
Ce ciudat!

Avatar utilizator
Bogdan
Fondator
Mesaje:12602
Membru din:Vin Feb 09, 2007 5:11 pm
Marca si model masina:Citroen C4, 1.4 16V, 2005
Localitate:Bucuresti
Contact:

Re: Ce trebuie stiut despre aparatele radar

Mesaj de Bogdan » Joi Dec 05, 2013 11:42 am

Pentru punctul 1, exista vreo lege ceva? Stiu ca am mai citit astea undeva si multe au fost combatute de cei cu experienta/cunostiinte juridice.

De asemenea mai trebuie mentionat si conditiile meteorologice gen ploaie, ninsoare, ceata, cand radarele sunt cam degeaba, nefiind (sau cel putin nu erau) atestate metrologic pentru astfel de conditii meteorologice.

Legat de camere asa este, cele de pe E85 nu mai functioneaza de ani buni, pentru ca au fost declarate ilegale si asta nu pt ca nu erau conforme, ci ca au fost achizitionate fara nu stiu ce licitatie si incasarile din amenzi in loc sa se duca la bugetele locale se duceau in buzunarele baietilor destepti.

Nu stiu insa nimic de cele de pe A2, (cernavoda-constanta), care la un moment dat ar incepe cica sa inregistreze si viteza.
Octavia 3, Elegance, 2.0 TDI,DSG + Black Pack, 2013
C4 Coupe X 1.4, '05 ...a different one ...... ..
KartingClub | DS Spirit | MotorSportNews
Imagine

Avatar utilizator
Rica
Mesaje:1174
Membru din:Joi Iun 13, 2013 1:33 pm
Marca si model masina:....
Localitate:Bucuresti

Re: Ce trebuie stiut despre aparatele radar

Mesaj de Rica » Joi Dec 05, 2013 11:52 am

Nu stiu daca exista sau nu lege.
Cele de pe A2 sunt pentru rvinieta, nu au treaba cu viteza... momentan.
Toti isi fac probleme de kilogramele in plus, dar nimeni nu isi face probleme de creierul care este in minus...
Ce ciudat!

Avatar utilizator
sorinel0310
Mesaje:1098
Membru din:Lun Mar 11, 2013 5:44 pm
Marca si model masina:Citroen C4 Coupe (an: 2008) - 2.0 HDi 16V - Noir
Numar Inmatriculare:B *** SXN
Localitate:Bucuresti (RO) / Groningen (NL)

Re: Ce trebuie stiut despre aparatele radar

Mesaj de sorinel0310 » Joi Dec 05, 2013 11:56 am

Multumim Rica pentru thread.

Camerele de pe A2 au inceput sa apara pe la inceputul verii si sunt inca in curs de instalare/omologare/legalizare. Vor fi camere care iti vor calcula viteza medie, cam cum este peste tot in vestul europei. Dar momentan, ele nu functioneaza.
Citroen C4 Coupe (2008): 2.0 HDi 16V, 138CP & FAP (VTR+) - Noir Obsidian
Currently updated to VTS features + Engine Chiptuning - Stage 2: 163CP & 395NM

Imagine

Magic number: 200.000km
viewtopic.php?f=19&t=7683&start=0

Avatar utilizator
Bogdan
Fondator
Mesaje:12602
Membru din:Vin Feb 09, 2007 5:11 pm
Marca si model masina:Citroen C4, 1.4 16V, 2005
Localitate:Bucuresti
Contact:

Re: Ce trebuie stiut despre aparatele radar

Mesaj de Bogdan » Joi Dec 05, 2013 11:57 am

Rica scrie:Nu stiu daca exista sau nu lege.
Cele de pe A2 sunt pentru rvinieta, nu au treaba cu viteza... momentan.
Da..cele care sunt acolo de ani buni, eu vb de cele de pe portiunea noua(cernavoda-constanta) care zic ei ar fi sau vor fi cele mai smechere calculand viteza pe baza distantei parcurse ca si timp intre 2 camere. Nu stiu cat de adevarat este , dar a fost presa plina de asa ceva
Octavia 3, Elegance, 2.0 TDI,DSG + Black Pack, 2013
C4 Coupe X 1.4, '05 ...a different one ...... ..
KartingClub | DS Spirit | MotorSportNews
Imagine

Avatar utilizator
Rica
Mesaje:1174
Membru din:Joi Iun 13, 2013 1:33 pm
Marca si model masina:....
Localitate:Bucuresti

Re: Ce trebuie stiut despre aparatele radar

Mesaj de Rica » Joi Dec 05, 2013 12:00 pm

Am recitit si cautat la sursa sa vad daca au pus ceva legat de norme si legi.
Nimic. :(
Este un articol.
Sursa:
http://www.ziare.com/social/capitala/at ... zei-423097" onclick="window.open(this.href);return false;
Toti isi fac probleme de kilogramele in plus, dar nimeni nu isi face probleme de creierul care este in minus...
Ce ciudat!

Avatar utilizator
Rica
Mesaje:1174
Membru din:Joi Iun 13, 2013 1:33 pm
Marca si model masina:....
Localitate:Bucuresti

Re: Ce trebuie stiut despre aparatele radar

Mesaj de Rica » Joi Dec 05, 2013 12:02 pm

Norma de la metrologie pentru radare.

NORMA DE METROLOGIE LEGALĂ NML 021 – 05 “Aparate pentru măsurarea vitezei de circulaţie a autovehiculelor (cinemometre)”
1 Domeniu de aplicare
1.1 Prezenta normă de metrologie legală stabileşte cerinţele metrologice şi tehnice pe care trebuie să le îndeplinească cinemometrele care funcţionează pe principiul efectului Doppler în domeniul microundelor (cinemometre radar), utilizate de poliţia rutieră la măsurarea vitezei de circulaţie a autovehiculelor pe drumurile publice.
Prezenta normă de metrologie legală se referă atât la cinemometrele radar care funcţionează numai în regim staţionar, cât şi la cinemometrele radar care funcţionează şi în regim staţionar şi în regim de deplasare a autovehiculului pe care sunt instalate (autovehicul de patrulare).
1.2 Pentru a putea fi introduse pe piaţă, puse în funcţiune sau utilizate în măsurările de interes public, cinemometrele radar prevăzute la punctul 1.1 trebuie să îndeplinească atât cerinţele metrologice şi tehnice prevăzute în prezenta normă, cât şi cerinţele aplicabile din norma de metrologie legală NML 001-05 “Cerinţe metrologice şi tehnice comune mijloacelor de măsurare supuse controlului metrologic legal”. Aplicabilitatea cerinţelor din normele mai sus menţionate rezultă din tabelul 1.
1.3 Prezenta normă de metrologie legală nu se referă la cinemometrele construite pe alte principii funcţionale, cum sunt: cinemometre cu bariere optice, cinemometre cu bariere pneumatice, cinemometre cu rază laser, etc.
1.4 Cinemometrele radar, denumite în continuare cinemometre, sunt mijloace de măsurare care, pe baza aplicării efectului Doppler în domeniul microundelor, măsoară şi afişează viteza de deplasare a autovehiculelor aflate în mişcare în traficul rutier, din exteriorul acestora şi independent de caracteristicile autovehiculelor a căror viteză este măsurată. Principiul de funcţionare al cinemo-metrelor se bazează pe măsurarea diferenţei de frecvenţă f =  fi - fr  [Hz], care apare datorită efectului Doppler, între frecvenţa fi [Hz] a undei incidente emisă de aparat în direcţia autovehicu-lului care se deplasează cu viteza v [m/s] şi frecvenţa fr [Hz] a undei reflectate de autovehicul şi calculul vitezei autovehiculului cu ajutorul relaţiei:
( 1 )
unde c [m/s] este viteza de propagare a undelor electromagnetice, iar  este unghiul dintre direcţia de propagare a undei electromagnetice şi direcţia de deplasare a autovehiculului.
1.5 Principalele blocuri funcţionale ale unui cinemometru sunt:
- blocul de emisie - recepţie, care are ca element principal antena, realizează mixarea frec-venţelor undei incidente şi undei reflectate şi separă frecvenţa Doppler.
- blocul de prelucrare şi afişare realizează conversia frecvenţei Doppler în viteză, conform relaţiei (1) şi afişează valoarea acesteia direct în km/h.
- blocul înregistrator poate fi constituit dintr-un aparat special de fotografiat, sau dintr-un sistem videoînregistrator şi are rolul de a înregistra imaginea autovehiculului care a depăşit o valoare prestabilită a vitezei.
1.6 După destinaţia utilizării lor, cinemometrele se pot clasifica în:
a) cinemometre destinate a fi utilizate numai în regim staţionar, care pot fi instalate atât pe autovehicule, cât şi în exteriorul acestora, pe teren. În cazul montării lor pe un autovehicul, aceste tipuri de cinemometre pot fi utilizate pentru măsurări numai când autovehiculul respectiv staţionează şi este poziţionat corect faţă de direcţia de deplasare în trafic a celorlalte autovehicule.
b) cinemometre destinate a fi utilizate atât în regim staţionar, cât şi în regim de deplasare a autovehiculului pe care sunt instalate. În acest caz, cinemometrul trebuie să fie prevăzut cu un dispozitiv specializat, care să poată măsura viteza de deplasare a autovehiculului pe care este instalat.
2 Terminologie
2.1 unghi de incidenţă: unghiul format de direcţia de propagare a undei electromagnetice incidente şi direcţia de deplasare a autovehiculului a cărui viteză este măsurată;
2.2 simulare în condiţii de laborator: simulare a măsurării vitezei de către cinemometru, prin aplicarea unor semnale electrice cu frecvenţa corespunzătoare frecvenţei Doppler, sau prin simularea mecanică a deplasării autovehiculului (cu ajutorul palelor unui ventilator cu turaţie reglabilă, prin vibraţia unui difuzor cu membrană metalică, etc.);
2.3 discriminator de direcţie: circuit capabil să facă diferenţierea între autovehiculele care se deplasează în sensul apropierii de antena de emisie - recepţie a cinemometrului şi cele care se deplasează în sensul depărtării de antenă;
2.4 dispozitiv de vizare: dispozitiv auxiliar al cinemometrului, care permite operatorului să stabilească unghiul de incidenţă necesar, înainte de a începe efectuarea măsurărilor de viteză;
2.5 lobii antenei de emisie - recepţie: fascicule de radiaţie electromagnetică emise de antenă, sub forma unor unghiuri solide. Sunt distincte trei feluri de lobi:
a) lobul principal - fascicul de radiaţie emis de partea frontală a antenei (faţă), pe o direcţie perpendiculară pe aceasta. Are puterea emisă cea mai mare şi este singurul utilizat la efectuarea măsurărilor de viteză.
b) lobii secundari faţă - fascicule de radiaţie emise tot de partea frontală a antenei, situaţi la dreapta şi la stânga lobului principal. Axele geometrice ale celor doi lobi secundari faţă sunt situate la circa 60° de o parte şi de alta a axei geometrice a lobului principal (în plan orizontal).
c) lobul secundar spate - fascicul de radiaţie emis de partea dorsală a antenei, având axa geometrică în prelungirea axei lobului principal.
2.6 unghi de deschidere a lobului: unghiul plan (în plan orizontal) delimitat de două semidrepte situate de o parte şi de alta a axei geometrice a lobului. De regulă, aceste semidrepte corespund unei puteri de emisie de 1/2 (- 3 dB) din puterea de emisie măsurată pe axa geometrică a lobului respectiv (măsurarea puterilor de emisie se efectuează la aceeaşi distanţă faţă de antenă).
2.7 reciclarea măsurării: reluare a măsurării efectuată asupra aceluiaşi măsurand (viteza), realizată de către cinemometru în mod automat după un timp prestabilit, sau manual prin intervenţia operatorului.
3 Cerinţe metrologice şi tehnice
3.1 Cerinţe metrologice
3.1.1 Erori tolerate pentru măsurarea vitezei:
a) pentru măsurarea vitezei, simulată în condiţii de laborator, eroarea tolerată este de:
 1 km/h pentru viteze până la 100 km/h;
 1 % din valoarea convenţional adevărată pentru viteze egale sau mai mari decât 100 km/h;
În cazul cinemometrelor care funcţionează şi în condiţii de deplasare a autovehiculului pe care sunt montate, erorile tolerate specificate mai sus trebuie să fie respectate şi pentru măsurarea vitezei proprii de deplasare a autovehiculului.
b) pentru măsurarea vitezei, în condiţii normale de trafic, pentru cinemometrele care funcţionează numai în regim staţionar, eroarea tolerată este de:
 3 km/h pentru viteze până la 100 km/h;
 3 % din valoarea convenţional adevărată pentru viteze egale sau mai mari decât 100 km/h;
c) pentru măsurarea vitezei, în condiţii normale de trafic, pentru cinemometrele care funcţionează atât în regim staţionar cât şi în regim de deplasare, eroarea tolerată este de:
- în regim staţionar, pentru măsurarea vitezei autovehiculelor aflate în trafic eroarea tolerată este cea de la pct. 3.1.1 b);
- în regim de deplasare, pentru măsurarea vitezei proprii de deplasare a autovehiculului pe care sunt montate, eroarea tolerată este cea de la pct. 3.1.1 b);
- în regim de deplasare, pentru măsurarea vitezei autovehiculelor aflate în trafic eroarea tolerată este de:
 4 km/h pentru viteze până la 100 km/h;
 4 % din valoarea convenţional adevărată pentru viteze egale sau mai mari decât 100 km/h;
3.1.2 Valorile măsurate ale vitezelor trebuie să se încadreze în erorile tolerate specificate la pct. 3.1.1, respectând şi cerinţele specificate în cadrul fiecărui paragraf în parte, la funcţionarea cinemometrelor sub acţiunea factorilor de influenţă:
a) temperatura în domeniul de variaţie specificat de fabricant şi care trebuie să cuprindă cel puţin (0 ... + 50) °C. În cazul în care acest domeniu de temperaturi nu este specificat, se consideră că el este de (- 20 ... + 60) °C pentru blocurile funcţionale ale cinemometrului care sunt plasate în exterior (supuse intemperiilor) şi de (0 ... + 50) °C pentru cele plasate în interior (la adăpost).
b) umiditatea relativă: între 10 % şi 95 %, fără condensare;
c) tensiune electrică de alimentare în domeniul: (Un - 10 %) V ... (Un + 20 %) V, unde Un
este tensiunea nominală de alimentare, specificată de fabricant;

d) radiaţie electromagnetică: intensitatea câmpului electromagnetic 10 V/m în domeniul de frecvenţe 27 MHz ...1000 MHz, modulaţie în amplitudine 80 % cu un semnal sinusoidal având o frecvenţă corespunzătoare frecvenţei Doppler pentru o viteză de 60 km/h.
e) impulsuri de interferenţă: salve (trenuri) de impulsuri cu amplitudinea de 25 V (în cazul cinemometrelor alimentate da la bateria de acumulatori) şi cu amplitudinea de 1 kV (în cazul cinemometrelor alimentate de la reţeaua electrică de 220 V), aplicate pe alimentare un timp echivalent cu cel necesar pentru simularea a cinci măsurări de viteză, precum şi impulsuri cu amplitudinea de 100 V aplicate prin cuplaj capacitiv conexiunilor de semnal;
f) descărcări electrostatice: tensiunea de descărcare 8 kV cu o energie de 4,8 mJ şi un timp între descărcări de minim 1 s;
g) vibraţii sinusoidale: amplitudinea acceleraţiei de 10 m/s2, în domeniul de frecvenţă (10 ... 150) Hz, 20 de cicluri;
3.1.3 Cinemometrul trebuie să fie supus unor încercări de rezistenţă climatică:
- depozitare la temperatura de - 25 °C timp de 2 ore;
- depozitare la temperatura de +70 °C (căldură uscată) timp de 2 ore.
Pe parcursul acestor probe cinemometrul nu trebuie să fie alimentat cu energie electrică.
După fiecare din aceste probe cinemometrul trebuie să îndeplinească cerinţele specificate la punctele 3.1.1 şi 3.4.4.
3.1.4 Cinemometrul trebuie să fie supus la şocuri mecanice, astfel: aşezat pe o suprafaţă rigidă, se înclină în jurul unei laturi ale suprafeţei sale de bază, astfel încât capătul opus să fie ridicat la o înălţime de 50 mm, apoi este lăsat să cadă. Se repetă procedeul de mai sus în jurul fiecărei laturi a suprafeţei de bază.
După efectuarea acestor încercări cinemometrul trebuie să îndeplinească cerinţele specifi-cate la punctele 3.1.1, 3.4.4 şi 3.4.6.
3.1.5 Părţile componente ale cinemometrului care sunt amplasate în exterior, trebuie să fie supuse unei probe de căldură umedă cu condensare astfel: imediat după depozitarea la temperatura de - 25 °C, aparatele se aduc într-un mediu cu temperatura de + 20 °C şi umiditate relativă de circa 80 %, se alimentează şi se menţin în această stare până ajung la temperatura ambiantă.
În aceste condiţii cinemometrul trebuie să îndeplinească cerinţele specificate la punctele 3.1.1, 3.4.4 şi 3.4.6.
3.1.6 Părţile componente ale cinemometrului care sunt amplasate în exterior, trebuie să aibă un grad de protecţie adecvat rezistenţei la jet de apă. Imediat după efectuarea probelor de determinare a gradului de protecţie, cinemometrul trebuie să îndeplinească cerinţele specificate la punctele 3.1.1 şi 3.4.6.
3.2 Cerinţe tehnice constructive şi de aspect exterior
3.2.1 Toate blocurile funcţionale ale cinemometrului trebuie să aibă o construcţie robustă, să nu prezinte deteriorări care să influenţeze buna lor funcţionare. Materialele utilizate trebuie să garanteze o rezistenţă suficientă şi să aibă caracteristici invariabile în timp.
3.2.2 Carcasele blocurilor funcţionale ale cinemometrului trebuie să aibă un grad de protecţie la atingere, praf, umiditate şi să fie prevăzute cu posibilităţi de sigilare, atât pentru sigiliile producătorului cât şi pentru sigiliile metrologice.
Părţile componente ale cinemometrului care sunt supuse intemperiilor, fiind amplasate în exterior, trebuie să fie etanşe la praf şi la jet de apă, atunci când au montate toate accesoriile.
3.2.3 Cinemometrul, sau fiecare bloc funcţional în carcasă proprie, trebuie să fie prevăzut cu o etichetă care să conţină cel puţin următoarele inscripţionări:
- tipul, seria şi anul de fabricaţie a blocului respectiv;
- denumirea (sau marca comercială) firmei producătoare;
- tipul şi seria de fabricaţie a blocurilor cu care funcţionează, în cazul în care acestea nu sunt interschimbabile;
- marca metrologică de model (în conformitate cu specificaţiile din certificatul de aprobare de model), dacă aceasta nu este inscripţionată în alt loc.
Aceste inscripţionări trebuie să fie marcate lizibil şi astfel încât să nu poată fi şterse.

3.2.4 Toate comutatoarele şi tastele de comandă a dispozitivelor cinemometrului trebuie să funcţioneze sigur, fără blocări sau rateuri şi trebuie să fie inscripţionate astfel încât să se înţeleagă rolul lor funcţional, fără a permite confuzii în manevrare.
3.2.5 Pentru toate valorile afişate trebuie să existe inscripţionări vizibile care să dea un înţeles clar acestor valori. Unitatea de măsură km/h trebuie să figureze alături de toate valorile afişate ale vitezelor măsurate.
3.2.6 Cinemometrul trebuie să fie prevăzut cu o funcţie de autotestare, care să poată pune în evidenţă orice defect sau dereglare funcţională, ce pot avea influenţă asupra exactităţii de măsurare.
Această funcţie trebuie să fie activată automat la fiecare punere în funcţiune a cinemome-trului, având şi posibilitatea de a fi activată manual de către operator, ori de câte ori se consideră necesar. În cazul depistării unor defecte sau dereglări funcţionale, acestea vor fi semnalate iar funcţionarea cinemometrului va fi blocată.
3.2.7 Domeniul de măsurare a vitezei trebuie să includă cel puţin (30... 150) km/h.
Cinemometrul utilizat în regim de deplasare a autovehiculului pe care este instalat, trebuie să realizeze şi măsurarea vitezei proprii de deplasare, cel puţin în domeniul specificat mai sus.
3.2.8 Cinemometrul trebuie să fie dotat cu un dispozitiv de vizare, care să permită stabili-rea unghiului de incidenţă cu o exactitate suficient de bună, astfel încât eroarea relativă de măsurare datorată unei alinieri necorespunzătoare, să nu depăşească ± 0,5 %. Unghiul de incidenţă trebuie să fie stabil, nefiind permise variaţii ale acestuia pe parcursul efectuării măsurărilor.
Dispozitivul de vizare poate lipsi dacă cinemometrul este construit pentru a fi utilizat cu un fascicul practic paralel cu direcţia de deplasare a autovehiculelor din trafic (unghiul de incidenţă este mai mic sau egal cu 10°).
3.3 Cerinţe tehnice de funcţionare cu caracter general
3.3.1 Cinemometrele prezentate la încercări pentru obţinerea aprobării de model trebuie să fie însoţite de un manual de utilizare, care va fi aprobat odată cu acordarea aprobării de model pentru cinemometru. Acest manual trebuie să permită înţelegerea şi identificarea tuturor funcţiilor pe care le poate îndeplini aparatul şi trebuie să cuprindă cel puţin următoarele informaţii:
- descrierea principiului de funcţionare a cinemometrului;
- explicarea detaliată a funcţionării variantei constructive adoptate;
- specificarea exactă a condiţiilor normale de funcţionare;
- modul de utilizare şi instrucţiunile de lucru cu cinemometrul;
- informaţii asupra principalelor surse de erori;
- specificarea (în rezumat) a factorilor de influenţă care pot afecta exactitatea măsurărilor, precum şi a erorilor parţiale sau suplimentare pe care acestea le pot introduce;
- modul de instalare, de punere în funcţiune, precum şi reglajele necesare pentru toate modalităţile de instalare prevăzute (la marginea şoselei, pe un amplasament special amenajat, în interiorul unui autovehicul de patrulare, etc.).
Pentru cinemometrele destinate să funcţioneze în regim automat, fără operator, manualul trebuie să cuprindă în plus următoarele informaţii:
- descrierea măsurilor constructive adoptate pentru a asigura un nivel de încredere de cel puţin 99,8 %, pentru încadrarea rezultatelor măsurărilor în limitele erorilor tolerate;
- modul în care este efectuat controlul automat permanent al funcţionării cinemometrului (funcţia de autotestare), precum şi comportarea aparatului în momentul apariţiei unor defecţiuni sau dereglări şi în cazul modificării condiţiilor nominale de funcţionare în afara limitelor specificate de fabricant.
Documentaţia trebuie să fie prezentată în limba română.
3.3.2 Logica procesului de măsurare al cinemometrului trebuie să fie astfel concepută încât să nu poată fi atribuită o măsurare de viteză, unui autovehicul care nu are nici o legătură cu această viteză (în special în cazurile în care cinemometrul este utilizat pe măsurare manuală), precum şi în cazurile de încrucişări sau depăşiri între vehicule, când acestea se află simultan în raza de măsurare a cinemometrului, sau când cinemometrul este utilizat în regim de deplasare a autovehiculului pe care este instalat.
3.3.3 Cinemometrul trebuie să fie prevăzut cu un discriminator de direcţie, care să permită selectarea sensului de deplasare a autovehiculelor a căror viteză este măsurată. Trecerea de la un sens de deplasare la altul poate fi efectuată manual şi/sau automat.
Discriminatorul de direcţie împreună cu alte mijloace suplimentare (cu care este dotat, prin construcţie, cinemometrul) trebuie să asigure identificarea sigură a autovehiculului a cărui viteză este măsurată şi în cazul în care acesta nu se află singur în raza de măsurare a cinemometrului. Dacă acest lucru nu este posibil, cinemometrul trebuie să anuleze rezultatul măsurării în cazul în care două sau mai multe autovehicule cu viteze diferite traversează simultan fasciculul de radiaţie.
3.3.4 Cinemometrul utilizat în regim de deplasare a autovehiculului pe care este instalat, pe lângă discriminatorul de direcţie, trebuie să fie dotat cu un circuit capabil să realizeze diferenţierea dintre viteza proprie de deplasare şi viteza autovehiculelor aflate în trafic.
În cazul măsurării vitezei autovehiculelor aflate în trafic, având acelaşi sens de deplasare cu autovehiculul de patrulare, cinemometrul trebuie să poată efectua şi diferenţierea între viteze în cazurile când:
- viteza proprie de deplasare este mai mică decât viteza autovehiculului aflat în trafic;
- viteza proprie de deplasare este mai mare decât viteza autovehiculului aflat în trafic.
Pentru ambele cazuri, manualul de utilizare trebuie să specifice valoarea minimă a diferenţei dintre cele două viteze, pentru care este garantată efectuarea corectă a măsurării.
3.3.5 În cazul scăderii tensiunii de alimentare sub limita minimă specificată de fabricant (dacă aceasta nu este specificată, valoarea ei va fi considerată cea de la pct. 3.1.2 c) funcţionarea cinemometrului trebuie să fie blocată automat.
Aceeaşi cerinţă se va aplica şi în cazul depăşirii limitei superioare a tensiunii de alimentare, dacă în acest caz există riscul depăşirii erorilor tolerate la măsurarea vitezei.
3.4 Cerinţe tehnice specifice blocului de emisie - recepţie
3.4.1 Unghiul de incidenţă dintre axa fasciculului emis de antena cinemometrului şi direcţia de deplasare a autovehiculelor în trafic, trebuie să fie stabilit prin construcţia aparatului şi specificat în manualul de utilizare.
Dacă unghiul de incidenţă este mai mare de 10° (fascicul neparalel cu direcţia de trafic), este recomandabil ca acesta să aibă valori cuprinse între 15° şi 30°. În acest caz, dispozitivul de vizare trebuie să asigure poziţionarea antenei astfel încât unghiul de incidenţă rezultat să asigure îndeplinirea cerinţei 3.2.8 din punctul de vedere al erorii de măsurare.
3.4.2 Unghiul de deschidere (în plan orizontal) al lobului principal al fasciculului emis de antenă, trebuie să fie de maxim 12°, la o atenuare de - 3 dB (± 6° faţă de axa fasciculului), în cazul fasciculelor neparalele cu direcţia de trafic, dacă nu există alte prevederi în documentaţia tehnică a cinemometrului.
Pentru cinemometrele care funcţionează (prin construcţie) cu fascicule practic paralele cu direcţia de trafic (unghi de incidenţă cuprins între 0° şi maxim 10°), unghiul de deschidere al lobului principal va avea valoarea specificată de fabricant în documentaţia tehnică a aparatului. Tot aici, fabricantul trebuie să specifice şi valoarea atenuării la care este determinat unghiul de deschidere.
3.4.3 Atenuarea lobilor secundari "faţă" trebuie să fie de cel puţin - 15 dB faţă de maximul lobului principal.
Lobul secundar "spate" trebuie să aibă un asemenea nivel de atenuare, încât să nu pericliteze (pe termen lung) sănătatea operatorului.
3.4.4 Frecvenţa semnalului emis de antenă trebuie să nu aibă o abatere faţă de valoarea nominală, mai mare decât cea prevăzută în normativele în vigoare privind alocarea benzilor de frecvenţă în radiocomunicaţii.
3.4.5 Puterea semnalului emis de antenă, precum şi sensibilitatea receptorului, trebuie să fie astfel acordate, încât cinemometrul să poată efectua măsurări ale vitezei autovehiculelor pe o lăţime a şoselei care să cuprindă cel puţin două benzi de circulaţie.
Cinemometrul poate fi dotat, prin construcţie, cu dispozitive de reglaj al nivelului de sensibilitate.
3.4.6 În cazul scăderii nivelului semnalului purtător de informaţie (al undei reflectate) până la limita de recepţie, sau a limitării duratei acestuia, erorile de măsurare a vitezei trebuie să se încadreze în limitele specificate la pct. 3.1.1.
3.4.7 Cinemometrul trebuie să corespundă prevederilor legislaţiei în vigoare, în ceea ce priveşte influenţa radiaţiilor emise asupra echipamentelor de telecomunicaţie.
3.4.8 Circuitele de microunde ale cinemometrului trebuie să asigure o stabilitate a frecven-ţei de emisie de circa ± 0,2 %, pe termen lung (doi ani).
3.5 Cerinţe tehnice funcţionale specifice blocului înregistrator
3.5.1 Înregistrările efectuate trebuie să cuprindă cel puţin următoarele:
- data şi ora la care a fost efectuată măsurarea;
- valoarea vitezei măsurate;
- sensul de deplasare a autovehiculului;
- faptul că a fost efectuată autotestarea (conform. 3.2.6);
- imaginea autovehiculului, din care să poată fi pus în evidenţă numărul de înmatri-culare al acestuia.
3.5.2 Atât în cazul utilizării unui aparat de fotografiat, cât şi a unei camere de luat vederi, trebuie să fie asigurată corespondenţa dintre direcţia de propagare a fasciculului de radiaţie emis de antenă şi axa optică a aparatului de fotografiat (sau a camerei de luat vederi). Aceasta poate fi realizată printr-un sistem mecanic (permiţând numai rotirea simultană a celor două elemente) sau, dacă acest lucru nu este posibil, prin respectarea strictă a operaţiunilor de aliniere descrise în manualul de utilizare.
3.5.3 Dacă cinemometrul este destinat şi pentru funcţionarea pe timp de noapte, blocul de înregistrare trebuie să fie dotat cu un sistem de iluminare de tip "blitz" (în cazul utilizării aparatelor de fotografiat) sau cu un reflector în infraroşu, dacă este utilizată o cameră de vederi sensibilă şi în acest spectru. Aceste sisteme de iluminare trebuie să asigure efectuarea unor înregistrări clare, cu respectarea cerinţelor specificate la pct. 3.5.1.
3.6 Cerinţe tehnice funcţionale specifice blocului de prelucrare şi afişare
3.6.1 Blocul de prelucrare şi afişare trebuie să afişeze valorile măsurate ale vitezelor auto-vehiculelor aflate în trafic, precum şi viteza proprie de deplasare a autovehiculului de patrulare (în cazul utilizării acestuia în regim de deplasare). Reciclarea măsurării poate fi efectuată manual sau automat. În cazul reciclării manuale a măsurării, valoarea afişată a vitezei măsurate trebuie să se păstreze până la următoarea declanşare manuală a măsurării.
3.6.2 Circuitele de avertizare acustică şi/sau optică din dotarea blocului de prelucrare şi afişare, trebuie să funcţioneze corect la fiecare măsurare a vitezei, dacă valoarea acesteia depăşeşte valoarea prestabilită de operator, pentru zona respectivă de circulaţie.
3.6.3 Dacă blocul de prelucrare şi afişare este dotat cu numărătoare (totalizatoare) pentru "număr de vehicule" respectiv "număr de depăşiri", indicaţiile acestora trebuie să se modifice cu câte o unitate (în sens crescător) la fiecare măsurare a vitezei, respectiv la fiecare depăşire a vitezei prestabilite.
3.6.4 Blocul de prelucrare şi afişare trebuie să furnizeze un semnal de comandă a declan-şării blocului înregistrator (dacă acesta cuprinde un aparat de fotografiat) la fiecare măsurare a vitezei, dacă valoarea acesteia este mai mare decât valoarea preselectată.
Timpul de întârziere a acestui semnal faţă de momentul măsurării vitezei trebuie să cores-pundă cu prescripţiile din documentaţia tehnică a cinemometrului, fiind stabilit în concordanţă cu direcţia şi viteza de deplasare a autovehiculului măsurat, precum şi cu lungimea autovehiculului.
În cazul cinemometrelor care efectuează înregistrarea permanentă a traficului (cu cameră de luat vederi şi videocasetofon), semnalele de comandă a blocului înregistrator nu sunt necesare.
3.6.5 Mersul zilnic al ceasornicului blocului de prelucrare şi afişare trebuie să fie de cel mult ± 2 min/d.
Dispozitivele destinate programării datei, respectiv a orei, trebuie să permită fixarea oricărei date calendaristice, respectiv a oricărei ore din zi.
3.7 Cerinţe privind sigilarea
3.7.1 Cinemometrele trebuie să fie astfel construite, încât să permită aplicarea sigiliilor la toate blocurile funcţionale în carcase proprii, în toate locurile necesare pentru asigurarea protecţiei împotriva intervenţiilor neautorizate, stabilite conform pct. 3.7.3. Aceste sigilii se aplică de către Biroul Român de Metrologie Legală, prin reprezentantul său autorizat
3.7.2 Aplicarea sigiliilor trebuie astfel concepută încât accesul la componentele sau funcţiunile care necesită protecţie să nu fie posibil decât prin distrugerea sigiliilor respective.
3.7.3 Locurile de amplasare a sigiliilor, tipul şi forma lor, trebuie să fie indicate în anexa la certificatul aprobării de model.
3.8 Alte cerinţe
3.8.1 Funcţionarea corectă a cinemometrelor instalate pe autovehicule, trebuie să nu fie afectată de funcţionarea altor aparate aflate la bordul acestora şi de condiţiile existente în mod normal pe autovehicul.
3.8.2 Amplasarea cinemometrelor care funcţionează în regim staţionar trebuie făcută astfel încât să se evite poziţionarea lor în apropierea surselor puternice de radiaţii electromagnetice (emiţătoare de radio sau televiziune, linii electrice de înaltă tensiune, etc.).
4 Cerinţe privind utilizarea cinemometrelor
4.1 Cinemometrele trebuie întreţinute, transportate, instalate şi utilizate în strictă conformi-tate cu prevederile manualului de utilizare aprobat. Operatorii au obligaţia de a se asigura în legătură cu corecta instalare şi funcţionare a cinemometrelor şi de a nu le utiliza dacă există dubii în ceea ce priveşte corectitudinea efectuării măsurărilor.
4.2 Măsurările şi înregistrările care constituie probe pentru aplicarea prevederilor legislaţiei rutiere în vigoare, trebuie să fie efectuate numai de către operatori calificaţi. Instruirea operatorilor se va efectua în conformitate cu reglementările specifice în vigoare, elaborate de instituţia abilitată să deţină şi să utilizeze cinemometrele.
4.3 Cinemometrele vor putea fi utilizate legal numai dacă au fost verificate metrologic, au fost marcate şi sigilate în conformitate cu prevederile prezentei norme şi sunt însoţite de buletine de verificare metrologică în termen de valabilitate.
4.4 Măsurările efectuate cu ajutorul cinemometrelor nu pot constitui probe pentru aplicarea legislaţiei rutiere dacă nu sunt respectate cerinţele 4.1...4.3 din prezenta normă, precum şi în urmă-toarele cazuri:
- dacă măsurările au fost efectuate în condiţii de ceaţă, ploaie, ninsoare sau furtună;
- dacă cinemometrul este destinat numai utilizării în regim staţionar, iar măsurările au fost efectuate cu cinemometrul în mişcare;
- dacă, în momentul măsurării, în raza de măsurare a aparatului se deplasează simultan mai multe autovehicule, iar autovehiculul vizat nu poate fi pus clar în evidenţă.
5 Atestarea legalităţii
5.1 Modalităţile de control metrologic legal aplicabile cinemometrelor sunt prevăzute în Lista oficială a mijloacelor de măsurare supuse controlului metrologic legal, în vigoare, publicată în Monitorul Oficial al României.
5.2 Cerinţele metrologice si tehnice care trebuie verificate în cadrul modalităţilor de control metrologic legal prin aprobare de model şi verificare metrologică (iniţială, periodică) sunt indicate în tabelul 1.
5.3 Atestarea legalităţii unui cinemometru se realizează numai după demonstrarea confor-mităţii acestuia cu cerinţele metrologice si tehnice indicate în tabelul 1, pentru fiecare modalitate de control aplicabilă pentru introducerea pe piaţă şi punerea în funcţiune, respectiv pentru utilizare.
5.4 Atestarea legalităţii se realizează prin aplicarea marcajelor metrologice şi eliberarea unor documente specifice, în conformitate cu prevederile instrucţiunilor de metrologie legală în vigoare.
5.5 Verificarea metrologică iniţială şi periodică a cinemometrelor se efectuează atât prin simularea măsurărilor în condiţii de laborator, cât şi prin măsurări efective efectuate în condiţii de trafic normal.
5.6 Pentru fiecare modalitate de verificare metrologică (iniţială sau periodică) se eliberează buletin de verificare metrologică, şi se aplică marcajul de verificare metrologică.
5.7 Intervalele maxime de timp între două verificări metrologice succesive sunt prevăzute în Lista oficială a mijloacelor de măsurare supuse controlului metrologic legal, în vigoare.

Tabelul 1-Cerinţe metrologice si tehnice specifice modalităţilor de control metrologic legal
Nr. crt. Cerinţe metrologice si tehnice(nr. pct. NML)
Aprobare de model Verificare metrologică
iniţială periodică
1. 3.1.1 a) / NML021-05 x x x
2. 3.1.1 b) / NML021-05 x x x
3. 3.1.1 c) / NML021-05 x x x
4. 3.1.2 a) / NML021-05 x - -
5. 3.1.2 b) / NML021-05 x - -
6. 3.1.2 c) / NML021-05 x - -
7. 3.1.2 d) / NML021-05 x - -
8. 3.1.2 e) / NML021-05 x - -
9. 3.1.2 f) / NML021-05 x - -
10. 3.1.2 g) / NML021-05 x - -
11. 3.1.3 / NML021-05 x - -
12. 3.1.4 / NML021-05 x - -
13. 3.1.5 / NML021-05 x - -
14. 3.1.6 / NML021-05 x - -
15. 3.2.1 / NML021-05
2.7.5 / NML 001-05 x - -
16. 3.2.2 / NML021-05 x - -
17. 3.2.3 / NML021-05 x x x
18. 3.2.4 / NML021-05
2.9.8 / NML 001-05 x x x
19. 3.2.5 / NML021-05
2.9.7 / NML 001-05 x x x
20. 3.2.6 / NML021-05
2.7.5 / NML 001-05 x x x
21. 3.2.7 / NML021-05 x - -
22. 3.2.8 / NML021-05 x x x
23. 2.9.3 / NML 001-05 x - -
24. 3.3.2 / NML021-05 x - -
25. 3.3.3 / NML021-05 x - -
26. 3.3.4 / NML021-05 x - -
27. 3.3.5 / NML021-05 x - -
28. 3.4.1 / NML021-05 x - -
29. 3.4.2 / NML021-05 x x x
30. 3.4.3 / NML021-05 x x x
31. 3.4.4 / NML021-05 x x x
32. 3.4.5 / NML021-05 x - -
33. 3.4.6 / NML021-05 x - -
34. 3.4.7 / NML021-05 x - -
35. 3.4.8 / NML021-05
2.5 (NML 001-05) x - -
36. 3.5.1 / NML021-05
2.11.1 / NML 001-05 x - -
37. 3.5.2 / NML021-05 x x x
38. 3.5.3 / NML021-05 x - -
39. 3.6.1 / NML021-05
2.10.2 (NML 001-05 x x x
40. 3.6.2 / NML021-05 x x x
41. 3.6.3 / NML021-05 x x x
42. 3.6.4 / NML021-05 x x x
43. 3.6.5 / NML021-05 x - -
44. 3.7.1 / NML021-05 x - -
45. 3.7.2 / NML021-05 x - -
46. 3.8.1 / NML021-05 x x x
47. 3.8.2 / NML021-05 - - x
Toti isi fac probleme de kilogramele in plus, dar nimeni nu isi face probleme de creierul care este in minus...
Ce ciudat!

Avatar utilizator
Rica
Mesaje:1174
Membru din:Joi Iun 13, 2013 1:33 pm
Marca si model masina:....
Localitate:Bucuresti

Re: Ce trebuie stiut despre aparatele radar

Mesaj de Rica » Joi Dec 05, 2013 12:12 pm

Am mai sapat putin, dar nu am apucat sa citesc tot.
Aici mai sunt cateva detalii si legile din care sunt extrase.
Lectura placuta.

Contestarea procesului verbal pentru depăşirea vitezei legaleProcesul-verbal întocmit pentru depăşirea vitezei legale în localităţi poate fi contestat dacă consideraţi că este nefondat (dacă în realitate nu aţi depăşit viteza legală maximă admisă sau dacă măsurarea vitezei s-a făcut în mod eronat cu aparatură neomologată şi neverificată metrologic, cu agenţi constatatori neatestaţi ca operatori radar sau cu radarul funcţionând în condiţii incorecte din punct de vedere al normelor metodologice de utilizare). Data articolului: 17.02.2011Autor: Valentin Nicolitovyahoo Tweet


Întrucât astfel de situaţii anormale se întâlnesc destul de des în trafic este bine să le cunoaşteţi pentru a putea contesta în termeni legali procesul-verbal întocmit de agentul constatator.

Totodată trebuie să pregătiţi probele necesare fotografiind locul dispunerii aparatului radar şi împrejurimile, să verificaţi documentele care atestă omologarea şi verificarea metrologică a radarului şi autorizaţia de operator radar a agentului care a întocmit procesul-verbal. Toate operaţiunile de verificare trebuie făcute cu calm şi cu un ton civilizat şi nu uitaţi să menţionaţi cele constatate la rubrica alte menţiuni din procesul-verbal de constatare.

În continuare vă prezentăm modul de întocmire şi depunere a contestaţiei şi modul de comportare în faţa agentului constatator.

MODEL DE ÎNTOCMIRE A CONTESTAŢIEI

C O N T E S T A Ţ I E

Subsemnatul ….., domiciliat în ….., str. ….. nr. …, sc. …, ap. …, jud. ….., fiul lui ….. şi al….., născut la ….. în ….., posesor al BI/CV seria … nr. … eliberat de Poliţia … .la data de ….., CNP…………., contest prin prezenta procesul-verbal seria … nr. ….. din data de ….. întocmit de agent ……..
În fapt.
În ziua de …………in timp ce conduceam autoturismul marca ….. cu nr. de înmatriculare ….. în localitatea ….., am fost oprit pentru control de către un echipaj de poliţie care mi-a comunicat că am depăşit viteza legală prin localitate având …km/h.
Declar că nu am depăşit viteza legală, iar acuzaţia agentului de poliţie este nefondată.
În drept.
Solicit prezentarea probelor (fotografie, înregistrări, etc), precum şi a următoarelor documente prevăzute de Normele metrologice legale pentru funcţionarea cinemometrelor (radarelor) publicate în Monitorul Oficial nr. 1102 bis din 07.12.2005:
-certificatul de omologare a aparatului radar,
-buletinul de verificare metrologică a aparatului radar în termen de valabilitate,
-autorizaţia de operator radar pentru agentul ………….
Probele care îmi susţin nevinovăţia le voi prezenta în instanţă.
Anexez la prezenta copiile după procesul-verbal, BI/CV şi permisul de conducere.

Numele în clar şi semnătura Data……………………………………….


MODUL DE CONTESTARE.

Împotriva procesului-verbal de constatare a contravenţiei se poate depune contestaţie (plângere), în termen de 15 zile de la comunicare, la judecătoria în a cărei rază de competenţă a fost constatată fapta (vezi cap. IV de mai jos). Atenţie : nu aşteptaţi ultima zi pentru a o trimite. După aceasta veţi primi citaţie din partea Judecătoriei unde vi se va preciza data şi ora când trebuie să vă prezentaţi.

În plângere nu depuneţi toate probele privind încălcările legii făcute de poliţişti la încheierea procesului-verbal, deoarece aceştia nu trebuie să cunoască conţinutul probelor dvs. şi să încerce să-şi acopere matrapazlâcurile. Probele şi explicaţiile trebuie să le prezentaţi în instanţă care va decide.

În instanţă, dacă se constată că probele depuse de Poliţie sunt contrare prevederilor Normelor metrologice pentru funcţionarea radarelor, Ordonanţei 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor sau altor acte normative, veţi solicita anularea procesului-verbal, anularea punctelor şi exonerarea de la plata amenzii, precum şi obligarea agentului constatator care a încheiat procesul-verbal la plata cheltuielilor de judecată.

Pentru stabilirea cuantumului total al cheltuielilor de judecată trebuie să păstraţi toate chitanţele pentru cheltuielile făcute cu deplasarea la Judecătorie şi retur, precum şi pentru orice alte cheltuieli făcute pentru această acţiune (inclusiv cheltuielile cu avocatul) pentru că, în baza lor, puteţi cere cheltuielile de judecată.

Dacă acuzaţia adusă nu a putut fi probată de poliţie şi dvs. aţi avut de suferit de pe urma acestei acuzaţii (de exemplu: ridicarea permisului a dus la desfacerea contractului de muncă sau concediu fără plată pe perioada suspendării permisului) puteţi cere şi daune morale sau materiale.


Depunerea contestaţiei (plângerii) duce la suspendarea tuturor măsurilor luate de către Poliţie până la obţinerea unei hotărâri judecătoreşti definitive şi irevocabile. Din momentul în care aţi depus contestaţia, nu mai trebuie plătită amenda decât dacă pierdeţi procesul, iar dacă vi s-a ridicat permisul, Poliţia din localitatea dvs. trebuie să vă prelungească dovada cu câte 30 de zile până la obţinerea hotărârii judecătoreşti definitive şi irevocabile.(vezi cap. IV)

COMPORTAMENTUL FAŢĂ DE AGENTUL CONSTATATOR CU RADAR

În momentul în care agentul vă opreşte pentru depăşirea vitezei, la cererea dvs., el trebuie să aibă asupra lui şi să vă prezinte la cererea dvs.:
-certificatul de omologare a aparatului radar de către Biroul Român de Metrologie Legală,
-buletinul de verificare metrologică, în termen de valabilitate de 12 luni de la data efectuării ultimei verificări.
- autorizaţia de operator radar pentru cel care vă încheie procesul-verbal. Lipsa oricăruia din aceste documente trebuie prevăzută de dvs. la rubrica „alte menţiuni” şi este caz de nulitate absolută a procesului-verbal.
Poliţiştii nu au voie să meargă cu radarul mobil oprit şi să-l pornească numai atunci când dvs. sunteţi foarte aproape de el. Aparatul radar, conform normelor metrologice, are o funcţie de autotestare care se face automat la fiecare pornire a sa. Cât timp în partea stângă jos a fotografiei apare litera „T” aparatul radar nu şi-a terminat autotestarea şi conform normelor măsurătorile făcute cu el nu pot reprezenta probe pentru aplicarea legislaţiei rutiere (mai apare şi o dungă albă care este exact peste ultima cifră din viteza prevăzută pe mijlocul fotografiei).

De asemenea, tot conform normelor metrologice, poliţiştii nu au voie să folosească aparatul radar scos de pe suport deoarece nu se respectă unghiul de incidenţă şi nici nu au voie să folosească un paravan pe care să-l îndepărteze la apropierea autovehiculului.

Aparatul radar de tip staţionar nu poate fi amplasat în apropierea unei surse puternice de radiaţii electromagnetice, adică un stâlp de radio, televiziune, telefonie mobilă sau, cel mai des, o instalaţie electrică de înaltă tensiune. Aparatul radar trebuie să fie situat la cel puţin la 200m de instalaţia electrică de înaltă tensiune, în afara câmpului electromagnetic.

Aparatul radar staţionar are lungimea fasciculului de 400-500m. Dacă acest fascicul este îndreptat spre instalaţia electrică de înaltă tensiune în timpul măsurării (ceea ce se poate determina foarte uşor din fotografie), atunci distanţa la care trebuie să fie amplasat aparatul radar staţionar faţă de instalaţia electric creşte până la 400-500m funcţie de unghi. Faceţi fotografii cu poziţionarea aparatului radar faţă de reţelele electrice de înaltă tensiune sau cu sursele de radiaţii electromagnetice existente în apropiere pentru a le depune în instanţă.

Dacă în fotografiile depuse în instanţă drept probe de către Poliţie apar mai multe autovehicule simultan, verificaţi în toate fotografiile distanţa dintre dvs. şi celelalte autovehicule. Dacă aceasta scade de la prima fotografie la a doua, atunci nu dvs. aveaţi viteza cea mare din toate şi este clar că se încalcă normele metrologice care prevăd că măsurătorile nu pot constitui probe dacă circulă simultan mai multe autovehicule şi nu se poate determina CLAR autovehiculul vizat.

Ordonanţa 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor prevede că agentul care constată contravenţia se numeşte agent constatator. Agentul constatator este şi cel care aplică sancţiunea, altfel procesul-verbal este lovit de nulitate absolută. Deci, dacă un agent constată contravenţia, dar procesul verbal este întocmit de un alt agent (situaţia în care transmite celuilalt viteza prin staţia radio), instanţa va anula şi amenda şi punctele.

Ordonanţa 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor prevede că agentul constatator are obligaţia să aducă la cunoştinţa contravenientului că are dreptul de a avea sau nu obiecţiuni pe care să le înscrie la rubrica „alte menţiuni” sub sancţiunea nulităţii procesului-verbal. Deci, dacă la rubrica „alte menţiuni” nu este completat nimic, atunci procesul-verbal este nul de drept şi instanţa îl va anula şi va anula şi amenda şi punctele.

Camerele video digitale amplasate pe drumuri nu sunt omologate de Biroul Român de Metrologie Legală (BRML) şi deci nu pot fi folosite pentru determinarea vitezei legale, ci doar pentru probarea altor abateri cum sunt depăşirile neregulamentare, trecerea pe roşu la semafor etc.

Sistemul omologat de BRML funcţionează pe principiul buclei inductive: în asfalt sunt amplasaţi doi senzori electromagnetici la o distanţă de 5 metri unul de celălalt. La trecerea prin dreptul primului senzor acesta imprimă autovehiculului o amprentă magnetică unică. La trecerea prin dreptul celui de-al doilea senzor acesta calculează viteza şi dacă este mai mare decât cea legală, trimite comanda către camera digitală care face fotografia din spate.

Camerele care sunt prevăzute cu buclă inductivă sunt puţine şi ele sunt amplasate pe DN1 la: Baloteşti, Ciolpani, Puchenii Mari, Bărcăneşti, Comarnic, Sinaia.

Camerele digitale din oraşe niciuna nu are buclă inductivă. Se observă foarte uşor care camere au şi bucle inductive prin faptul că, pe fiecare sens, în dreptul camerelor respective lipite de asfalt, în exteriorul asfaltului, sunt două porţiuni de beton de circa 30cm/15cm, la circa 5m una de cealaltă, în care sunt încastraţi senzorii.


Extras din CAPITOLUL VIII din Codul rutier modificat
Căi de atac împotriva procesului-verbal de constatare a contravenţiei

Art.118. - (1) Împotriva procesului-verbal de constatare a contravenţiilor se poate depune plângere, în termen de 15 zile de la comunicare, la judecătoria în a cărei rază de competenţă a fost constatată fapta.

(2) Plângerea suspendă executarea amenzilor şi a sancţiunilor contravenţionale complementare de la data înregistrării acesteia până la data rămânerii definitive şi irevocabile a hotărârii judecătoreşti.

(3) Dovada înregistrării plângerii depuse la judecătorie în termenul prevăzut la alin.(1) se prezintă de contravenient la unitatea de poliţie din care face parte agentul constatator, care va efectua menţiunile în evidenţe şi îi va restitui permisul de conducere.

(4) În termen de 15 zile de la data rămânerii definitive şi irevocabile a hotărârii judecătoreşti prin care instanţa a respins plângerea împotriva procesului-verbal de constatare a contravenţiei, contravenientul este obligat să se prezinte la serviciul poliţiei rutiere care îl are în evidenţă pentru a preda permisul de conducere.

(5) Neprezentarea contravenientului în termenul prevăzut la alin. (4), în mod nejustificat, atrage majorarea cu 30 de zile a duratei de suspendare a exercitării dreptului de a conduce.

Art.120. - (1) Procesul-verbal neatacat în termen de 15 zile de la data comunicării acestuia ori, după caz, a rămânerii definitive şi irevocabile a hotărârii judecătoreşti prin care s-a respins plângerea, constituie titlu executoriu, fără vreo altă formalitate.
Toti isi fac probleme de kilogramele in plus, dar nimeni nu isi face probleme de creierul care este in minus...
Ce ciudat!

Avatar utilizator
sergiu9my
Mesaje:495
Membru din:Dum Ian 20, 2013 11:38 am
Marca si model masina:Citroen C4,1.6HDI
Numar Inmatriculare:PH 90 WTF
Localitate:Ploiesti
Contact:

Re: Ce trebuie stiut despre aparatele radar

Mesaj de sergiu9my » Joi Dec 05, 2013 12:37 pm

Foarte bun articolul. Multumim Rica. :hi
Totusi nu prea putem sa dovedim partea asta :)
Rica scrie: 2.Politistii nu au voie sa mearga cu radarul mobil oprit si sa-l porneasca atunci cand dvs. sunteti foarte aproape de aparat. Tot conform normelor metrologice, politistii nu au voie sa foloseasca aparatul radar scos de pe suport deoarece nu se respecta unghiul de incidenta si nici nu au voie sa foloseasca un paravan pe care sa-l ridice la apropierea autovehiculului.
Citroen c4 Coupe, 16Hdi, 90 calusei
Imagine
раскрутка сайтов

Avatar utilizator
Rica
Mesaje:1174
Membru din:Joi Iun 13, 2013 1:33 pm
Marca si model masina:....
Localitate:Bucuresti

Re: Ce trebuie stiut despre aparatele radar

Mesaj de Rica » Joi Dec 05, 2013 1:06 pm

La prima parte cu pornitul cand vrea ai dreptate.
Dar la celalte daca ai o camera pornita ai rezolvat tot. :wink:
Sau daca mai un martor in masina.
Toti isi fac probleme de kilogramele in plus, dar nimeni nu isi face probleme de creierul care este in minus...
Ce ciudat!

Avatar utilizator
sergiu9my
Mesaje:495
Membru din:Dum Ian 20, 2013 11:38 am
Marca si model masina:Citroen C4,1.6HDI
Numar Inmatriculare:PH 90 WTF
Localitate:Ploiesti
Contact:

Re: Ce trebuie stiut despre aparatele radar

Mesaj de sergiu9my » Joi Dec 05, 2013 1:18 pm

Eu ma referam decat la partea cu paravanul :)
Citroen c4 Coupe, 16Hdi, 90 calusei
Imagine
раскрутка сайтов

Avatar utilizator
Rica
Mesaje:1174
Membru din:Joi Iun 13, 2013 1:33 pm
Marca si model masina:....
Localitate:Bucuresti

Re: Ce trebuie stiut despre aparatele radar

Mesaj de Rica » Joi Dec 05, 2013 1:21 pm

Eu am raspuns pentru tot citatul. ::P :D
Toti isi fac probleme de kilogramele in plus, dar nimeni nu isi face probleme de creierul care este in minus...
Ce ciudat!

Avatar utilizator
alex82
Alex Ploiesteanu'
Mesaje:4529
Membru din:Sâm Mai 03, 2008 7:23 am
Marca si model masina:Peugeot 407 , 2.0 HDI
Localitate:Ploiesti

Re: Ce trebuie stiut despre aparatele radar

Mesaj de alex82 » Joi Dec 05, 2013 1:28 pm

Cu camera , nu rezolvi nimic in tribunal
Imagine
Se vinde leul - 2.0 HDI 190 cp fara FAP , an 2005

Scrie răspuns

Înapoi la “Discutii generale”