Sofatul pe timp de iarna - sfaturi

Discutii despre orice legat de masini
Avatar utilizator
Mihay
Supermoderator
Mesaje:11065
Membru din:Lun Noi 19, 2007 10:45 pm
Localitate:Bucuresti
Sofatul pe timp de iarna - sfaturi

Mesaj de Mihay » Joi Noi 26, 2009 9:38 pm

Mi-a placut articolul. Se vede ca este scris de un profesionist . Este vorba de Edwin Keleti campionul national in 2009 la Grupa A din Campionatul National de Raliuri

"Sezonul rece se apropie si in curand drumurile o sa fie acoperite de zapada. Ca in fiecare an, e foarte important, ca sa nu spun decisiv, ca noi soferii sa ne pregatim pentru particularitatile anotimpului rece.

Pentru a putea circula cat mai eficient, pregatirea automobilului este o conditie foarte importanta care, printre altele, include :

• lichidul de spalator de parbriz specific – care garanteaza vizibilitatea ;
• anvelopele de iarna – care asigura o aderenta cat mai buna.

Insa poate chiar mai important decat aceste aspecte pur tehnice, este racordarea mentala a noastra, a soferilor, la realitatile si exigentele perioadei ce va urma.

E bine de retinut :

• Ca anvelopele de vara nu mai au o aderenta optima sub 7-8 grade Celsius, insa la fel de bine e sa intelegem ca aderenta asfaltului rece sau acoperit cu zapada este departe de aceea a unui asfalt fierbinte dintr-o zi torida de vara si atunci, tot ce ne ramane de facut, este sa anticipam reactiile masinii si ale altor soferi.

• Primele zile de iarna sunt cele mai periculoase. Lumea se lasa greu antrenata de noua realitate din trafic, cei mai multi nu si-au schimbat inca anvelopele de vara, dar si mai multi nu si-au adaptat inca reactiile si dorintele cu exigentele iernii.

• Spatiile de franare vor creste iar vizibilitatea va scadea, fapt pentru care e recomandat sa pastrati distante mai mari fata de vehiculul din fata. Odata carosabilul alb, evitati bruscarea masinii atat la pornirea de pe loc, cat si la franare sau schimbarea de directie. Anticipati manevrele de oprire si virare si nu ezitati sa reduceti viteza. Celebrele fraze “Reduceti viteza pana la evitarea oricarui pericol” sau “Adaptati viteza la conditiile de drum” suna a limba de lemn, sunt de acord, insa sunt extreme de adevarate.

• Priviti cat mai departe posibil, pentru a identifica din timp orice situatie cu potential de pericol si a castiga timp de reactie. Fiti la randul vostru vizibili, aprinzandu-va farurile in permanenta.

• La apropierea de un viraj, franarea si retrogradarea se efectueaza intotdeauna in linie dreapta, urmand ca reaccelerarea sa intervina doar atunci cand rotile directoare sunt, din nou, drepte.Intrarea cu viteza prea mare intr-un viraj, in conditii de aderenta scazuta, va amorsa un caracter subvirator la ORICE fel de masina, indiferent de modul in care este transmisa puterea la roti (fata, spate sau integrala). Adica va derapa puntea fata a masinii, ducand botul pe contrasens, inspre parapetul exterior, fapt aproape imposibil de redresat.



O masina cu transmisie spate necesita o atentie sporita in faza de final a virajului, in sensul ca orice reaccelerare prea puternica poate duce la un derapaj al puntii spate. Acest comportament, periculos la randul sau in trafic deschis, poate fi combatut mai usor, prin contrabracare, adica rotirea volanului in directia in care a derapat masina.

Desigur, masinile moderne sunt dotate cu multe sisteme electronice de control al tractiunii, al traiectoriei, al franarii. Insa una din cele mai mari greseli pe care le puteti face, ar fi aceea de a va incredinta soarta 100% in mainile acestor sisteme. Care, in final, se supun si ele legilor fizicii, nefiind atotputernice.

In concluzie, totul depinde de dumneavoastra, insa retineti, va rog, ca va aflati la comenzile unui “agregat” care, scapat de sub control, poate provoca accidente si pierderi de vieti. Conduceti responsabil! "

sursa : http://www.informatiiprofesionale.ro" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar utilizator
chainsaw
Mesaje:2733
Membru din:Lun Noi 24, 2008 11:28 pm
Numar Inmatriculare:B-58-HDY
Localitate:Bucuresti
Contact:

Re: Sofatul pe timp de iarna - sfaturi

Mesaj de chainsaw » Joi Noi 26, 2009 9:47 pm

baaaaai nu uitati sa va schimbati lichidu' de spalare, dintr-un motiv mult mai evident: ingheata acolo si ati pus-o :D

cand vor veni zapada si poleiul, imi voi dezactiva ABS-ul. nu-mi permit patru anvelope de iarna, dar doua cred ca da, si le voi pune PE SPATE.

atentie, cand subvirati, tendinta va fi sa puneti frana... naspa, pentru ca astfel mutati greutatea si mai inspre fata, si efectul se va accentua. nu zic sa accelerati, da' mai bine nu atingeti pedala din dreapta, si incercati sa redresati asa ... OBLIGATORIU viteza intai si ambreiajul ridicat, pentru frana de motor.
2007 Citroën C4 VTR 1.6i 110cp
1988 Citroën BX 1.9 GTi 16V, 160cp ... din pacate, vandut.
_________________
Imagine

Avatar utilizator
wonka jr.
Mesaje:1533
Membru din:Sâm Apr 11, 2009 9:55 pm
Marca si model masina:Citroen DS3 1.6 hdi 92 cp
Numar Inmatriculare:GL 88 WNK
Localitate:Galati / Bucuresti

Re: Sofatul pe timp de iarna - sfaturi

Mesaj de wonka jr. » Joi Noi 26, 2009 9:56 pm

e ok articolul. spune lucruri interesante, dar...
- de ceva ani n-am mai vazut zapada aia care era cand eram mic, de ningea cateva zile, ca sa nu mai zic de zapada pe strada
- cand aveam dacia mergeam cu cauciucurile de vara si alea tocite cat de cat pe zapada, pe gheata, n-aveam treaba, mai ales ca mergeam preponderent in oras
@chainsaw - eu zic mai bine sa pui cauciucurile de iarna pe rotile pe care ai tractiunea pentru ca asa mi se pare normal. treaba aia care era postata aici pe forum se referea la masinile cu tractiune spate din cate imi aduc aminte si nu cred ca mergi zilnic la limita, mai ales daca stii ca ai niscaiva zapada sub roti.
DS3 1.6 Hdi 92cp, 30.000km Imagine
ex DS4 So Chic 1.6 VTi 120cp, 67.110 km Imagine
ex C2 VTS 1.6i 125cp, 107.344 km Imagine
ex C4 Coupe VTR 1.6 Hdi 110cp, 216.164 km Imagine

Avatar utilizator
baty_san
Mesaje:846
Membru din:Mie Sep 03, 2008 9:26 am
Localitate:Cluj Napoca

Re: Sofatul pe timp de iarna - sfaturi

Mesaj de baty_san » Joi Noi 26, 2009 10:00 pm

chainsaw scrie:baaaaai nu uitati sa va schimbati lichidu' de spalare, dintr-un motiv mult mai evident: ingheata acolo si ati pus-o :D

cand vor veni zapada si poleiul, imi voi dezactiva ABS-ul. .......
de ce dezactivezi abs?
Don't steal...goverment hates competition!

Avatar utilizator
wonka jr.
Mesaje:1533
Membru din:Sâm Apr 11, 2009 9:55 pm
Marca si model masina:Citroen DS3 1.6 hdi 92 cp
Numar Inmatriculare:GL 88 WNK
Localitate:Galati / Bucuresti

Re: Sofatul pe timp de iarna - sfaturi

Mesaj de wonka jr. » Joi Noi 26, 2009 10:01 pm

ca sa fie sigur ca pierde controlul
DS3 1.6 Hdi 92cp, 30.000km Imagine
ex DS4 So Chic 1.6 VTi 120cp, 67.110 km Imagine
ex C2 VTS 1.6i 125cp, 107.344 km Imagine
ex C4 Coupe VTR 1.6 Hdi 110cp, 216.164 km Imagine

Avatar utilizator
chainsaw
Mesaje:2733
Membru din:Lun Noi 24, 2008 11:28 pm
Numar Inmatriculare:B-58-HDY
Localitate:Bucuresti
Contact:

Re: Sofatul pe timp de iarna - sfaturi

Mesaj de chainsaw » Joi Noi 26, 2009 10:02 pm

mie mi se pare mai periculoasa si mai incontrolabila supravirarea. nu-mi pun cauciucuri de iarna pentru ORAS, asa ceva chiar n-are sens. dar avem colegi care au derapat pe drumuri de-afara neavand cauciucurile corespunzatoare pe spate, si daca o sa fiu nevoit sa ies din oras (eu evit pe cat pot asta, in conditii meteo nefavorabile) ma vor ajuta mai mult instalate pe spate decat pe fata.

nu-ti trebuie cine stie ce nameti pentru polei. iti trebuie temperaturi negative si umezeala.

@baty_san: nu vreau sa reiau discutiile kilometrice, dar eu am aflat pe propria piele, ca pe zapada sau polei abs-ul face franele sa devina complet inutile, anulandu-le efectul in totalitate (nici nu se mai apasa pedala la cat de des da drumu' discurilor)
2007 Citroën C4 VTR 1.6i 110cp
1988 Citroën BX 1.9 GTi 16V, 160cp ... din pacate, vandut.
_________________
Imagine

Avatar utilizator
Mihay
Supermoderator
Mesaje:11065
Membru din:Lun Noi 19, 2007 10:45 pm
Localitate:Bucuresti

Re: Sofatul pe timp de iarna - sfaturi

Mesaj de Mihay » Joi Noi 26, 2009 10:09 pm

@Chainsaw ai N topicuri cu ABS te rog eu las-o dreaq de treaba!!!

Avatar utilizator
dimabogdan
Mesaje:916
Membru din:Mie Feb 14, 2007 9:43 am
Localitate:CONSTANTA

Re: Sofatul pe timp de iarna - sfaturi

Mesaj de dimabogdan » Joi Noi 26, 2009 10:12 pm

Inutil topicul, articolul da sfaturi pentru novici,cel mult.
Chainsaw, nu te supara dar nu stiu de pe ce lume vii.Sa spui ca ABS este inutil pe zapada/gheata este nefiresc de ... aiurea.Omule, iti spun ca fost posesor de Dacia 1310, ptr. o perioada de 10 ani, timp in care am prins ceva ierni greute, habar n-ai ce vorbesti.Poate vorbesti din auzite, dar in momentul in care ti se blocheaza rotile pe gheta e deranj mare,dar cand roata se roteste se schimba povestea...De unde ai scos aberatia aia?
Admin : lasa treaba cu oragnele genitale ca nu e...frumos.
Mai bine sa taci si sa pari prost, decat sa vorbesti si sa spulberi toate indoielile.

Avatar utilizator
Mihay
Supermoderator
Mesaje:11065
Membru din:Lun Noi 19, 2007 10:45 pm
Localitate:Bucuresti

Re: Sofatul pe timp de iarna - sfaturi

Mesaj de Mihay » Joi Noi 26, 2009 10:15 pm

dimabogdan scrie:Inutil topicul, articolul da sfaturi pentru novici,cel mult.
Ne scuzati dl pilot . Unde participi tu? In trofeul Andros? Ce va mai place sa aruncati cu vb de 2 lei dar nici unul nu ati face nimic constructiv!!!

Cine mai continua pe langa va lua pauza!

Avatar utilizator
B25BUY
Mesaje:1287
Membru din:Mar Dec 09, 2008 10:54 am
Numar Inmatriculare:B-BUY
Localitate:Bucuresti
Contact:

Re: Sofatul pe timp de iarna - sfaturi

Mesaj de B25BUY » Joi Noi 26, 2009 10:18 pm

chainsaw scrie:mie mi se pare mai periculoasa si mai incontrolabila supravirarea.
Mare adevar !! multe accidente se petrec din cauza asta ... pe un pic de zapada sau polei..
*
Sunt de parere ca 4 cauciucuri de iarna ar fi totusi binevenite.
*
Dar saculetul cu nisip si lopatica le tine cineva in portbagaj ? ;)
Pentru munte, e bine sa avem si un set de lanturi bune... n-ai treaba cu zapada.
(Am urcat anul trecut cu C3 pana sus la Cota 1400 fara probleme printre multi esuati/blocati in zapada.)
C4 berlina 5 usi, culoare: Mativoire/2.0 HDI VTR Pack 140 CP - 2009

Avatar utilizator
chainsaw
Mesaje:2733
Membru din:Lun Noi 24, 2008 11:28 pm
Numar Inmatriculare:B-58-HDY
Localitate:Bucuresti
Contact:

Re: Sofatul pe timp de iarna - sfaturi

Mesaj de chainsaw » Vin Noi 27, 2009 5:34 am

e o prostie sa franezi cand subvirezi pe polei. si cu asta am incheiat cu abs-ul, cine a inteles bine, cine nu, asta e, nu mai continui nici aici, nici pe alt topic, pana nu reusesc sa fac niste filmulete sa inteleaga toata lumea ce vreau sa spun.

dimabogdan, da-ne TU sfaturi pertinente, ce sa facem pe zapada, ce trucuri secrete cunosti?

eu de exemplu am avut o idee cand un tovaras a ramas inzapezit cu o alfa romeo sa iasa de-acolo cu a doua ... si a reusit, pe moment, insa a ramas iar intepenit ... pe urma ne-am urcat eu si inca cineva pe capota, desupra rotilor fata, si a reusit astfel sa iasa. nu-i cea mai eleganta solutie, da' daca ajungi in situatia descrisa fara lanturi sau nisip, asta e, improvizezi.
2007 Citroën C4 VTR 1.6i 110cp
1988 Citroën BX 1.9 GTi 16V, 160cp ... din pacate, vandut.
_________________
Imagine

Avatar utilizator
alex82
Alex Ploiesteanu'
Mesaje:4529
Membru din:Sâm Mai 03, 2008 7:23 am
Marca si model masina:Peugeot 407 , 2.0 HDI
Localitate:Ploiesti

Re: Sofatul pe timp de iarna - sfaturi

Mesaj de alex82 » Vin Noi 27, 2009 9:06 am

chainsaw scrie:. nu-mi pun cauciucuri de iarna pentru ORAS, asa ceva chiar n-are sens.
mare dreptate ai... si cand e ud pe jos si intri iarna intr`un sens giratoriu te inchini de fiecare data inainte... sa nu mai zic daca sunt si linii de tramvai prin sensul ala sau piatra cubica... poti sa inchizi ochii si ce`o fii o fii...
Imagine
Se vinde leul - 2.0 HDI 190 cp fara FAP , an 2005

Avatar utilizator
PsH
PasHa
Mesaje:1662
Membru din:Mar Feb 13, 2007 7:25 am
Numar Inmatriculare:B 58 HDI
Localitate:Bucuresti/Galati

Re: Sofatul pe timp de iarna - sfaturi

Mesaj de PsH » Vin Noi 27, 2009 9:41 am

eu am lopatica in portbagaj de iarna trecuta :D
Imagine

C4 VTR 1.6 16v Bleu Oriental B 58 HDI - merg cu cioara vopsita doar numarul este de diesel, masina merge cu benzina

Avatar utilizator
florinc4
Operat ESTetic
Mesaje:3251
Membru din:Dum Sep 28, 2008 4:55 pm
Numar Inmatriculare:B 94 URH
Localitate:Bucuresti
Contact:

Re: Sofatul pe timp de iarna - sfaturi

Mesaj de florinc4 » Vin Noi 27, 2009 9:58 am

Lucruri f adevarate si pertinente scrise de Keleti :hi ...din pacate cand da zapada sunt putini soferi care sa asculte macar de jumatate din sfaturile acestea. Nu ma refer la lanturi sau pneuri de iarna, pentru ca nu multi au posibiliati, dar macar un condus preventiv, prudent si o atentie sporita, lucruri care nu costa nimic :hi
C4 coupe facelift: 1.6l cu 122 de ponei

Avatar utilizator
mituc
Mesaje:9122
Membru din:Sâm Feb 10, 2007 6:18 pm
Marca si model masina:Mazda 3 MPS BK
Localitate:Iasi
Contact:

Re: Sofatul pe timp de iarna - sfaturi

Mesaj de mituc » Vin Noi 27, 2009 10:05 am

Dezactivarea ABS-ului pe timp de iarna, instalarea de cauciucuri de iarna doar pe una dintre punti, dar mai ales doar pe cea spate care frineaza 30% din total si nici nu trage, etc, fac clar parte din lista de ingrediente pentru a deveni un mare campion... la luat garduri si pocnit masini de pe contrasens. Succes.

P.S.: dezactivarea controlului tractiunii ar putea avea sens, in cazul in care subvirezi sa poti trage frina de mina + sa accelerezi chiar si cu riscul de a invirti rotile fata in gol - mai mult sau mai putin. Dar dezactivarea ABS te vor face campion chiar si in cele mai putin competitive situatii (de exemplu curbe usoare pe asfalt umed sau acoperit cu mizga/zapada unde nici macar o bicicleta nu derapeaza, iar cu tot ce tre' sa faci pentru punctaj maxim e sa frinezi putin).
Rablamentul atomic C4 1.6i 110CP 5p (ex)

Visul meu cel mai umed sa e merg cu un kaiac cu visle de titan pe o mare de capete de prosti.
All I wanna do... is have some fucked! And I've got a feeling... that I'm not the only one!

Scrie răspuns

Înapoi la “Discutii diverse”